Tidsskriftdagen 2015 - Litteraturhuset i Oslo, Wergeland

11.30-17.00 Tidsskriftutstilling hele dagen

11.30-12.30 Speed-dating med Kulturrådet

12.30-13.00 Tidsskriftforedraget:Tidsskrifter til evig tid. Arven og framtida.

Aslak Sira Myhre, Nasjonalbibliotekar
Norge har en stor og rik tidsskriftarv som må sikres og bli mer tilgjengelig. Hvordan kan dette best gjøres og hvilke digitale muligheter finnes?

13.00-14.00 Må alt på nett? Kan det smale bli bredt?

Tidsskriftet står i spennet mellom bok og avis, nå utvider nettet mulighetene for å nå langt flere og å publisere på nye måter. Nett, portaler, strømming, film, men overlever papirtidsskriftet?

Samtale/debatt/ I panelet:
Audun Lindholm, redaktør Vagant
Ingebjørg Sofie Larsen, red.sjef/kulturredaktør Minerva
Terje Colbjørnsen, forsker IMK, UiO
Andreas Finborud, Forlagsdirektør, Aftenposten Forlag
Marie-Alix Isdah Voisin, daglig leder Portalen, Morgenbladet
Ordstyrer: Bente Riise, leder Norsk tidsskriftforening

14.00-15.00 #jegharopplevd revisited

Netthets og hatytringer, hva må tåles?
Tidsskriftet Fetts twitterkampanje #jegharopplevd har nå 27 000 tweets, netthat og -trusler tvinger folk til taushet og nett-trollavsløringer har blitt underholdning.

Fenomenet er gammelt, arenaene flere og nye, og hetsen mer synlig. Har det blitt et demokratisk problem som krever tøffere sanksjoner mot de som står bak; hvor mye skal vi tåle og hvor farlig er det? Hvordan ta tilbake vårt offentlige rom?

Vi har invitert kvinner som har personlige erfaringer og vi har også med en psykolog som snakker om det å stå frem med personlige historier og hva som kan være belastende etterpå.

Samtale/debatt/I panelet:
Shabana Rehman, forfatter og artist
Cathrine Linn Kristiansen, Feministisk initiativ
Hilde Sofie Pettersen,  tidligere redaktør i Fett, initiativtaker #jegharopplevd
Bjørnar Olsen, psykolog og sjefredaktør i Tidsskrift for Norsk psykologforening
Ordstyrer: Hanne Linn Skogvang, tidsskriftet Fett

14.00-15.00 Speed-dating med Fritt Ord og Tidsskriftforeningen

15.15-15.45 Designutfordringer!

v/Bengt Olsson og Dimitri Kayiambakis
Concorde Design forteller om prosesser underveis når et magasin eller tidsskrift designes. Hvilke problemer kan oppstå, hva slags hensyn må tas og hvordan løse utfordringene..

Presentasjonen er visuell og vi får se eksempler fra flere av Concordes løsninger rundt layout og ferdigstilling fra flere av deres tidsskrifter: Dannelse (helt nytt tidsskrift), Regnskog, Plan med flere.

16.00-17.00 Prisutdeling og tekstlesing: «SVEV»

Prisvinnerne i årets tekstkonkurranse om Svev og forfatterne av tekstene som fikk hederlig omtale av juryen, leser sine tekster høyt. STEMMER-prisen deles ut for femte gang.

17.00-19.00 Mingleparty

med enkel servering. Møt opp og treff tidsskriftkolleger!

Arrangementer for tidsskriftredaksjoner

Speed-dating med Fritt Ord, Tidsskriftforeningen og Kulturrådet

Sett av noen minutter til en speed-dating!  Vi vil bli nærmere kjent med deg og tidsskriftet ditt

11.30-12.30 Møt Line Fallan Sørensen  og Hilde Fjærtoft Fossanger fra Kulturrådet. Her kan du spørre om Kulturrådets støtteordninger, innkjøpsordning eller annet du måtte lure på. Sted: Litteraturhuset, Wergeland

14.00-15.00 Møt Ingvild Bjerkholdt fra Fritt Ord. Fritt Ord støtter mange tidsskrifter, arrangementer og prosjekter. Hvis du lurer på hva slags prosjekter de støtter eller om du har en ide til noe du gjerne ville ha gjennomført, spør! Sted: Litteraturhuset, Kverneland

14.00-15.00 Møt representanter fra Tidsskriftforeningens styre. Vi setter pris på alle typer innspill til hva vi som forening bør gjøre for å støtte våre medlemstidsskrifter, enten det er politisk påvirkning, kurs og seminarer, støtte til debatter eller annet. Sted: Litteraturhuset, Kverneland

Arrangementet er støttet av NFF, NJ, Fritt Ord og Norsk kulturråd.

Påmeldingsmulighet for tidsskrifter finnes her.