Tidsskriftdagen 2017

Fredag 17. november kl. 12.00 – 19.00. Fri entrè.

Litteraturhuset Oslo, Amalie Skram, 2. etasje

Tema: Fortelling

Hvordan gå fra virkeligheten til en god historie? Hva er en god fortelling og hvordan skriver du den? Hvordan gjøre forskingsfunn til spennende formidling? På Tidsskriftdagen deler dyktige skribenter og formidlere kunnskap, tips og erfaringer.

Utstilling av tidsskrifter innen kultur, samfunn og vitenskap. Trivelige lesekroker, kaffe og te. Arrangementet er åpent for alle.

12.00 Dørene åpner

13.00 Åpning VELKOMMEN
v/generalsekretær Bente Riise, Norsk tidsskriftforening

Nytt Norsk Tidsskrift:
Redaksjonelt arbeid med formidling av forskning til et bredt publikum - slik gjør vi det!
m/Vidar Enebakk og Ellen Krystad.

Nytt Norsk Tidsskrift er et flerfaglig tidsskrift om politikk, kultur og vitenskap rettet mot en bred offentlighet. Tidsskriftets profil stiller store krav til det redaksjonelle arbeidet med tekstene. Hva kjennetegner en god artikkel i NNT? Hva må til for å gjøre tekstene gode?

Nytt Norsk Tidsskrift ble kåret til Årets tidsskrift 2017.

Ellen Krystad har vært redaksjonssekretær i Nytt Norsk Tidsskrift siden 2015. Hun har tidligere vært redaksjonsmedlem i Babylon - tidsskrift for Midtøsten-studier og redaksjonssekretær i kronikk- og debattredaksjonen i Klassekampen.

Vidar Enebakk har vært redaktør i Nytt Norsk Tidsskrift siden 2016. Han har bakgrunn som forsker innen universitets- og vitenskapshistorie, og jobber som sekretariatsleder i NESH, Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora.

14.00 Magi og vitenskap. Hva trylling har lært meg om å lage fortellinger av fakta
v/Bår Stenvik

Bår Stenvik har skrevet lange saker om dongeribukser i D2, litteratur i Vagant og forskning i Morgenbladet, og i bøkene sine veksler han mellom reportasje, intervju, essayistiske passasjer ogforskningsformidling. I dette foredraget forteller han hvordan han setter de ulike elementene sammen for å skape fortellinger med framdrift og dybde – en metode inspirert av trylleshow, krim og radio.

Bår Stenvik har gitt ut fire bøker: Å bli en annen, Bløff, Dataspill og Skitt (sistnevnte vant bokhandlerprisen for sakprosa). Han skriver for tidsskrifter, magasiner og aviser, fra Vagant til Forskerforum, D2 og Morgenbladet. Tekstene handler om forskning, kultur og samfunn, gjerne samtidig.

15.00 Fortellingen om Kunstkritikk
v/Jonas Ekeberg

Fortellingen om nettidsskriftet Kunstkritikk handler om norsk kunstliv, kulturpolitiske prioriteringer, redaksjonelle visjoner og skiftende kunstkritiske impulser. I 2018 kommer tidsskriftet i ny visuell drakt med en oppgradert redaksjonell profil som vil supplere den kritiske refleksjonen med sterke meninger, engasjerende fortellinger og kontekstualiserende generøsitet. Målet er å engasjere større deler av kunstfeltet og å nå nye lesergrupper.

Jonas Ekeberg er redaktør i kunstkritikk.no

16.00: Gjør virkeligheten om til en god historie!
v/Berit Hedemann

Om å lage fortellinger av abstrakte temaer og den kaotiske virkeligheten.

Berit Hedemann har arbeidet 25 år i Radiodokumentaren i NRK P2. Hun har vunnet 4 internasjonale priser, og redaksjonen vant 15 nasjonale og internasjonale priser under hennes ledelse. Hun har undervist i historiefortelling for journalister internasjonalt, i det siste hovedsakelig i Midt-Østen, og i alle de store avisene i Norge. Hun har gitt ut tre bøker, All min forakt, Melindas Mystiske mysterium, HØR og SE- en håndbok i bildeskapende radio, og i januar kommer Bjørnejegerskens bekjennelser.

17.00 Sterke historier. Avsløringer, dokumentasjon og fortelleteknikk.
v/Johanna Bäckström Lerneby

Hur berättar man en reportage på bästa sätt? Johanna Bäckström Lerneby berättar om hur hon lägger upp arbetet när hon skriver och gör tv av sina historier. Hon tänker alltid på publiken i första hand. 2015 vann hon Stora journalistpriset i Sverige i klassen Årets berättare. I höst publicerade hon ett uppmärksammat reportage om Familjen Ali Khan i Göteborg i Aftonbladet.

Johanna Bäckström Lerneby: Sen i april chef för rättsredaktionen på Aftonbladet. Har jobbat på SVT bla som undersökande reporter på Uppdrag granskning och nyhetschef SVT Sport. Nominerad till Grävande journalisters pris Guldspaden 5 gånger, vunnit 2. Nominerad till Stora journalistpriset 2 gånger, vunnit 1 (vann 2015) Har skrivit en bok om trafficking. Bor i Göteborg. Jobbar i Stockholm. Har två tonårsdöttrar.

18.00 Prisutdeling: Tidsskriftet Stemmers tekstkonkurranse

Prisutdeling i årets tekstkonkurranse med åpent tema og målgruppe barn og unge. Prisvinnerne leser tekstene sine.

Lansering av STEMMER nr. 2/2017, som har tema:

• Afrikansk litteratur
  • Å utgi bøker på eget forlag
  • Forfatterskolen (12 sider med forfatterintervjuer, skrivetips og andre tekster om å skrive).

Her kan du lese om fortellerposisjoner i fiksjonsteker, debutantantologien Signaler og Kurt Vonneguts stemningskurver. Vi gir noen smakebiter fra årets andre og siste nummer.

For medlemmer

12.30 - 13.00 AbOn: Hvor vil du, hva har du, hva trenger du?
v/Jon Erik Ofstad

Jon Erik Ofstad snakker om hvordan øke antall abonnenter og hva et abonnement-system kan gjøre for deg og hva du bør tenke på fremover.

AbOn vurderer dine behov i forhold til abonnementsantall, hva du ønsker av nyhetsbrev og annen kommunikasjon ut til abonnentene dine, og kan bidra i prosessen med å skaffe nye abonnenter og hindre frafall.

Påmelding til AbOn-samtale og/eller fest kl. 19.30 i Kverneland finner du her.

Tidsskriftdagen 2017 er støttet av Fritt ord, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk journalistlag og Kulturrådet.