Nye Prosa lanseres denne uken!

Prosa, Norges største litterære tidsskrift, går i år inn i sin 20. årgang, med ny redaktør, nytt format og ny layout. Åpningsartikkelen i Prosa 1/2014 er historiker Hans Fredrik Dahls essay “Eventyret om Norge”, der han tar for seg hvordan bildet av Norge og det norske er blitt formet gjennom historieverkene siden 1814. – Norge er Norge fordi det samtidig er i ro og bevegelse, skriver han.

“Norge er Norge fordi det samtidig er i ro og bevegelse; det er et land som andre og likevel helt forskjellig fra andre; det konstitueres av navngitte individer så vel som av anonyme masser. Selvfølgelig med skiftende tyngde og vekt, varierende fra epoke til epoke og dessuten ulikt betont av forskjellige forfattere, men alltid som en tilstedeværelse av både--og, og derfor nettopp i sin motsetning konstituerende for objektet -- Norge. Det er eventyret om motsetninger som overkommes, om en nasjon som konstitueres av folket,” skriver Hans Fredrik Dahl (bildet) i essayet.

I årets første Prosa kan du også lese:

Ingrid Wergelands essay om bøkene som kom ut til Stemmerettsjubileet i 2013, hvor hun blant annet kan fastslå at dagens kvinnebevegelse savner en konkret og samlende kampsak.

Christopher Hals Gylseth stiller spørsmålet: Hva skjer i den norske villmarkslitteraturen? Og skriver: “ Naturen og litteraturen var villere før”.

William Nygaard drøfter om frie ytringer er mulige i 2014: Hans utfordring er blant annet denne: “Skal ytringsfrihetens menneskelige merverdi kunne videreføres, er statens evne til å satse på de gode menneskelige drivere i et samfunn, og evnen til å identifisere og motkjempe de mer destruktive, utslagsgivende”.

Vidar Kvalshaug analyserer den norske bokbransjen akkurat nå, under tittelen “Samtalane i krokane”.

Arnhild Skre byr på ti gode råd for god sakprosa.

Sindre Hovdenakk er ny redaktør i Prosa. Han er kritiker, sakprosaforfatter og har tidligere arbeidet som kulturjournalist og forlagsredaktør. Kontaktinfo: tlf. 91610297, e-post sindho@online.no

Prosa er Norges største litteraturtidsskrift. Det er et tidsskrift om blant annet sakprosa, faglitteratur, skriftkultur og kulturpolitikk, og inneholder bokessay, anmeldelser, artikler og en rekke faste spalter. Tidsskriftet redigeres uavhengig og etter redaktørplakaten, og utgis av Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). Det kommer ut seks ganger i året. Det første nummeret av Prosa ble utgitt i 1995. Se www.prosa.no

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.