Ny redaktør i Vinduet

Gyldendals litterære tidsskrift Vinduet får ny redaktør fra årsskiftet. Litteraturviter og anmelder Kaja Schjerven Mollerin (33) har takket ja til å overta redaksjonen av Norges eldste litterære tidsskrift når Audun Vinger slutter etter seks år som redaktør.

Kaja Schjerven Mollerin har gjort seg bemerket som en sjeldent innsiktsfull litterat, anmelder og essayist. Hun arbeider med en doktoravhandling om Susan Sontag, og er i tillegg kritiker i Klassekampen og redaksjonsmedlem i tidsskriftet Agora. Hun har skrevet boken Seks fot under, om Hans Herbjørnsruds forfatterskap, og i 2012 den kritikerroste essaysamlingen Sammen hver dag - om fellesskap i litteraturen.

Hun ble kåret til Årets kritiker i 2012, og fikk Anders Jahres junior-kulturpris samme år.

Audun Vinger avslutter med dette en av de lengste redaktørperiodene i Vinduets historie, og overlater et vitalt og vidtfavnende tidsskrift til Schjerven Mollerin. Vinduet går i 2014 inn i sin 68. årgang.

Kontakt:
Forlagsdirektør Einar Ibenholt på 970 62 398
Kaja Schjerven Mollerin på 467 99 240

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.