Kulturrådet etablerer ny modell for innkjøp av tidsskrifter til bibliotekene

Fra og med i høst vil norske tidsskrifter kunne søke om å bli godkjent for innkjøp til folkebiblioteker over hele landet. – Ønsket bak den nye modellen er å fjerne den økonomiske barrieren for bibliotekene og at tidsskriftene enklere kan spres til nye lesere, sier Ida Habbestad, leder i Kulturrådets faglige utvalg for tidsskrift og kritikk.

Kulturrådets tilskuddsordning for tidsskrift og kritikk ble opprettet i 2019 gjennom en sammenslåing og koordinering av andre ordninger på tidsskriftfeltet. Samtidig ble det opprettet en modell der bibliotekene kunne søke om å få subsidiert abonnementer på tidsskrifter.

Denne modellen har nå blitt evaluert av Høgskulen i Volda, og på rådsmøtet i juni vedtok Kulturrådet å avvikle modellen og erstatte den med en modell der tidsskriftene vil kunne søke om å bli godkjent for innkjøp til folkebibliotekene, og der bibliotekene så vil kunne legge inn sine ønsker om abonnement på de tidsskriftene de ønsker, innenfor ordningens ramme.

Les hele saken på Kulturrådets hjemmeside.

Temaet denne gang er samling, og favner bl.a. livmor på sprit, teoretisering om museumsfotografiet og spørsmål om fornyet gjenstandsfokus kan ses som en protest mot opptattheten av samfunnsrollen.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.