FANFARE kåret til årets nordiske kulturtidsskrift

Det norske tidsskriftet FANFARE er kåret til Årets nordiske kulturtidsskrift. Prisen deles ut i forbindelse med Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, 23 september, samtidig med den svenske kultur-tidsskriftprisen.

Tidligere i år ble FANFARE kåret til Årets tidsskrift i Norge, av en jury nedsatt av Norsk tidsskriftforening. I denne juryen satt Margunn Vikingstad, Litteraturkritikar i Morgenbladet og juryleder, Andreas Wiese, daglig leder Litteraturhuset i Oslo, Nazneen Khan-Østrem, forlagsredaktør dokumentar, Aschehoug, Geir A. Skomsøy, designfaglig rådgiver, konseptutvikler og tekstforfatter, Vidar Røeggen, seniorrådgiver, Universitets- og høgskolerådet

Prisen er et samarbeid mellom de nordiske tidsskriftforeningene. Det er de respektive landenes nasjonale vinnere som er nominert til prisen.

Juryens begrunnelse er:
Tidsskriftet Fanfare er et ungt tidsskrift med et beskjedent uttrykk og høye ambisjoner. Med likestilling og aktivisme som grunnlag, og blant annet ved å la både etablerte og mindre etablerte kunstnere og kulturarbeidere vise seg frem, utvider Fanfare horisonten.

For med sin åpne og rett frem måte å være på, gjør tidsskriftet så vel eksperimentelle litteratur, debatter og vanskelige emner tilgjengelige. Ikke minst viser de sammenhengene mellom kunstnerlige eksperimenter og diskusjoner og aktuelle, alvorlige politisk og genuspolitiske problemstillinger.

Ved å variere sjangre, stil og visuelt uttrykk og med både kritisk og selvkritisk blikk på kvaliteten diskuterer tidsskriftet kultur på en helt særegen måte. Fanfare har dessuten som et tilskudd til virksomheten gjort suksess med lydboksingel-prosjektet Ferdigsnakka. Et konseptuelt skritt ut i verden gjorde de også med Fanfare#5 hvor temaet var å undersøke hva det internasjonale egentlig innebar. Det nummeret ble utgitt på norsk, engelsk og japansk.

Fanfare viser frem en estetisk og politisk lydhørhet for litteraturens berøringspunkter med andre kunstarter og for samspillet mellom kunst, hverdagsliv og den store omverdenen.

Den frittstående juryen består av en person fra hvert deltakerland. Juryen i år har bestått av:

Tania Örum, lektor emeritus v/Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Köbenhavns Universitet, Danmark, Torbjörn Elensky, forfatter och kulturskribent, Sverige, Margunn Vikingstad, litteraturkritiker i Morgenbladet, Norge og Stefan Wallin, riksdagsmann og tidligere kulturminister, Finland.

De øvrige 4 nominerte var danske Architectura, svenske Divan, Eos och Astra från Finland.

Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter var ansvarlig for arrangementet i år. Arrangementet sirkulerer mellom de deltakende landene.

Flere opplysninger om prisen kan fåes hos Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter, Siri Reuterstrand e-post siri@alba.nu mobil +4570-5139068.

Fanfare: Synne Øverland Knudsen, e-post synne@fanfare.as mobil 48 23 79 07