Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til frokostseminar 5. september: Universitetshistorien til debatt

Historieverket om Universitetet i Oslo kom ut i 9 bind i jubileumsåret 2011. Noen har brukt tiden siden da til å lese det. Hva synes de? Er det en god historie? Hva slags historie er det? Kunne og burde den vært skrevet annerledes? Et utvalg historiekyndige fra ulike fag og felt kommenterer og kritiserer. Hovedinnleder er Narve Fulsås, som også anmelder verket i Nytt Norsk Tidsskrift nr. 3-2012.

Hjertelig velkommen!

Program

·         Velkomst og innledning ved redaktør Cathrine Holst og forlagssjef Svein Skarheim

·         Foredrag ved professor i historie Narve Fulsås: ”Kva kan vi lære av Universitetet i Oslos historie?”

·         Innlegg ved professor i rettshistorie, Dag Michalsen, førsteamanuensis i medisinhistorie Anne Kveim Lie, professor i økonomiens faghistorie Olav Bjerkholt, historiker Synne Corell og Arild Stubhaug, forfatter av biografiene om Nils Henrik Abel og Sophus Lie

·         Diskusjon innledet av John Peter Collett (redaktør for universitetshistorien) og Fredrik W. Thue (forfatter av et av bindene)

Nytt Norsk Tidsskrift 3-12 vil være i salg under arrangementet.

Tid: Onsdag 5. september kl. 9-12

Sted: Niels Treschows hus 12. etasje (rom 1224) – Universitetet i Oslo, Blindern. Kart: Niels Henrik Abels vei 36