Hvorfor avholde valg i autoritære stater?

Nordisk Østforum feirer ny årgang med ny design og inviterer til lanseringsseminar med paneldebatt på Litteraturhuset 7. mai klokken 19.00–20.30.

Hva er poenget med å avholde valg når utfallet er gitt på forhånd? Og hvorfor ser opposisjonen seg tjent med å stille? Slike spørsmål er aktuelle for mange land i dag, deriblant Aserbajdsjan, Russland og Kasakhstan, hvor president Nazarbayev i april ble gjenvalgt med 97,7 % av stemmene.

Med utgangspunkt i Sofie Bedfords ferske artikkel «Val för att bevara status quo: elektoral autokrati och stabilitet i Azerbajdzjan», vil vi diskutere valg i autoritære stater og dynamikken som oppstår mellom myndigheter og opposisjon i en slik politisk kontekst.

Panel:

Sofie Bedford (Uppsala universitet)
Geir Flikke (Universitetet i Oslo)
Håvard Mokleiv Nygård (Institutt for fredsforskning, PRIO)

Arrangører: Nordisk Østforum, Tidsskriftsforeningen, Universitetsforlaget og Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI).

Tid: Torsdag 7. mai klokken 19.00–20.30
Sted: Nedjma, Litteraturhuset