Kurs 23. november 2023: Grunnkurs i kritikk (for alle sjangrer)

Kritikken er en faglig ytring. Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en anmeldelse bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for.

• Kritikk eller omtale, de prinsipielle forskjellene
• Oppbygning
• Faglige krav; dette må være med
• Konklusjon
• Analyse av anmeldelser

Tid og sted:
23. november, kl. 12.00-16.00, Litteraturhuset i Oslo, Kverneland

Pris:
Kr. 1000,- inkl. enkel bevertning

Påmelding her, frist 20. november kl. 12.00.

Fagleg ansvarleg og kurslærar: Asgeir Olden

Fram til 2021 var han i femten år på Institutt for Journalistikk, der han hadde ansvaret for dei fleste av skrivekursa på instituttet. Før den tid var han journalist og redaktør, først i Sunnmørsposten, så i Dag og Tid, Bergens Tidende og Nynorsk Pressekontor. Han har skrive ni bøker, og sat som representant for Presseforbundet i Norsk Språkråd i 16 år. Han har halde ei rekkje kurs for Norsk tidsskriftforening dei siste ti åra.