3 samlinger: 13., 20. og 27. september 2023

Kurs i filmkritikk i Oslo og på nett

Hvorfor anmelder vi film? Og hvordan? Vi ser på hvem vi kommuniserer med og hvordan vi gjør det.

Gjennom et kurs bestående av tre samlinger ser vi på kritikerens rolle, på ulike sjangere innen filmkritikken og hvordan vi best sikrer at anmeldelsen blir lest og dessuten kan inngå som relevant innspill i diskusjonen om den enkelte film.

13.september kl. 15.00 – 19.00
Hva er filmkritikk?
Hva er filmkritikk, og hva er det ikke? Hvem kommuniserer man med, og hvordan gjør man det? Kritikerens rolle i en mediehverdag i endring, og finnes det mulige problematiske aspekter ved filmkritikk? Vi forbereder oss på å skrive en anmeldelse.

20.september kl. 15.00 – 19.00
Å skrive en anmeldelse
Hvordan gjøre teksten levende og gi den gjennomslagskraft. Form, virkemidler, lesbarhet. Vi skriver en anmeldelse og ser på elementene. Gjennomgang av tekster og diskusjon.

27.september kl. 15.00 – 19.00
Kritikk og ansvar. Oppsummering og diskusjon
Vi snakker om kritikerens personlige stemme og ansvaret som følger med det å være kritiker. Hvordan forvalter vi rollen? Og hva vil vi med den?

Sted: Litteraturhuset i Oslo, Kverneland
Pris: kr 1500 for 3 kursdagar inkl. kaffe/te

Påmelding her.

Faglig ansvarlig/lærere:
Øyvor Dalan Vik, mangeårig filmkritiker og kommentator i Dagens Næringsliv, har det faglige ansvaret, og foreleser på alle samlingene.

Lars Ole Kristiansen, filmviter, utdannet ved HINN, underviser på Den norske filmskolen på Lillehammer, er redaktør for filmmagasinet Montages og foreleser innen film i Den kulturelle skolesekken.

Bjørn Gabrielsen, tidl. filmanmelder i Natt&Dag, Morgenbladet og sporadisk i Dagens Næringsliv, har hatt DNs daglige spalte "På nattbordet" i 15 år. Utgitt åtte bøker, sist Skjermslaver (2002, Kagge forlag.)

Arr: Norsk tidsskriftforening i samarbeid med Filmkritikerlaget med støtte fra Fritt Ord og Kulturrådet.