Pressemelding Årets tidsskrift 2022

PM: Josimar er Årets tidsskrift 2022

Fotballtidsskrift Josimar får prisen Årets tidsskrift for sin kritiske journalistikk og avsløringer om korrupsjon, hvitvasking og ukultur. Tidsskriftet når bredt og skårer høyt også internasjonalt, mener juryen i Norsk tidsskriftforening. De har også gitt priser til Syn og Segn, Numer og Arr Idehistorisk tidsskrift. Prisutdelingen skjer på Bakgården i Oslo 28.april. Juryen har bestått av Geir Arne Skomsøy (leder), Ellen Krystad, Cecilia Ekström, Vidar Røeggen og Andreas Wiese.

Vi legger ved juryens begrunnelser, kontaktinformasjon og innstillingen til hovedprisen. Redaksjonen i Josimar er på reportasjereise i Quatar, men redaktør Håvard Melnæs kan treffes på mobil.

Juryens begrunnelse: Årets tidsskrift: Josimar

Redaktør: Håvard Melnæs
Grafisk designer: Anders Kolberg

Årets vinner har klart noe som ikke er vanlig for norske tidsskrift: å sette fotavtrykk utenfor landets grenser. Mediene dekker gjerne dette temaet med utgangspunkt i underholdningsjournalistikkens enkle grep og altfor sjeldent slik som her, med dyp kjærlighet og hardtslående kritikk. Når fotballmesterskap tildeles diktaturer, korrupsjonen brer om seg og anlegg bygges på slavekontrakter er tidsskriftet der og kaster lys over alle mørke kroker. Men kjærligheten til spillet får også god plass, med hyllest til Der Bomber og Diegos siste dribleraid. Formatet sprenges med den fantastiske dokumentaren «Spillet om Mikel». Årets tidsskrift er Josimar.

Juryens begrunnelse: Design og Layout: Syn og Segn

Redaktør: Astrid Sverresdotter Dypvik
Design og illustrasjonar Björk Bjarkadóttir

Syn og Segns visuelle uttrykk byr ikke på store fakter, tidsskriftet er heller lavmælt i sin tilnærming til leseren. Omslaget gir et klart og enkelt anslag om temaets aktualitet. Typografien og de luftige sidene gir leselyst, ro og pustepauser når artiklene fordøyes. Billed-dramatiseringen reflekterer tekstens innhold og vekker leserens interesse. I Syn og Segn er innholdet kongen og designet hans ydmyke tjener – det visuelle grepet er tydelig, men likevel umerkelig til stede. Dette tidsskriftet bekrefter munnhellet om at god design er så lite design som mulig.

Juryens begrunnelse: Faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe: NUMER

Redaktør Fredrik Rysjedal
Design for papirmagasin Aud Gloppen og Laila Mjøs
Design for nettmagasin Magnus Nyquist
Utgitt av Tegnerforbundet

Enhver har rett til å nyte kunst, står det i artikkel 27 i FNs menneskerettserklæring. Og det er nettopp det Numer bidrar til. Gjennom engasjerende tekster og et tilgjengelig format lokker tidsskriftet både den innvidde og den uinnvidde inn til en lærerik og spennende kunstopplevelse. De lekne lederspaltene viser veien inn, og den vakre formgivningen og de varierte illustrasjonene holder leseren fanget til siste side. 2021-årgangen av Numer viser frem norsk tegning, illustrasjon og bokkunst i all sin sprelske mangfoldighet. Numer begeistrer og imponerer.

Juryens begrunnelse: Språk og formidling: ARR Idehistorisk tidsskrift

Prisen for språk og formidling skal gis til en kandidat som særmerker seg med godt språk og særlig god formidling til et allment publikum. Årets vinner har en tilgjengelig og åpen form som er behagelig presentert i et klart og velredigert språk, noe som skaper interesse og rom for ettertanke. Siden første utgave kom i 1989 har tidsskriftet gitt ut temanumre, og i 2021-årgangen danner temaene en helhet: «Bygda», «Reise» og «Utdanning» var alle aktuelle tema under fjorårets valgkamp. Årets vinner må være krevende å redigere, men resultatet er lett å lese. Prisen for språk og formidling i 2021 går til Arr Idéhistorisk tidsskrift.

Redaksjonen i ARR: Haakon Bekeng-Flemmen, Thomas Brodahl, Vigdis Evang, Sarah Hervé, Ragni Indahl, Joel Johansson, Emil Johnsen, Ellen Krefting, Else Marie Lingaas, Britt Medalen Nilsen, Truls Petersen, Espen Schaanning, Idunn Victoria Rostøl, Thale Sørlie, Thomas Østerhaug, Endre Ugelstad Aas

Kontaktinformasjon til redaktørene:

Redaktør i Josimar: Håvard Melnæs

hmelnes@gmail.com

mobil: 930 04 203

Norsk nettside: https://www.josimar.no/
Engelsk nettside: https://josimarfootball.com/

Syn og Segn: Astrid Sverresdotter Dypvik, mobil: 918 09 653
NUMER: Redaktør Fredrik Rysjedal: mobil 924 05 889
ARR: Redaktør Thomas Brodahl, mobil: 456 11 037.

Nominasjonsteksten:

Josimar – Årets tidsskrift

Et fotballtidsskrift som årets tidsskrift? Uten tvil. Josimar fortjener anerkjennelsen og oppmerksomheten.

Josimar er både et norsk tidsskrift, og et internasjonalt tidsskrift. Jevnlig er de kilde for de kritiske, substansielle sakene til en av verdens mest anerkjente fotball-podcaster: «The Guardians Football Weekly». Dette er saker som omhandler fotballens korrupsjon, hvitvasking, menneskerettighets-brudd, miljøavtrykket til fotballstadioner, fotballens avhengighet til spillselskap osv.

Mer om noen få av sakene under, men først noen ord om hvorfor vi trenger tidsskrift som Josimar. For i dag er den internasjonale fotballøkonomien større enn omsetningen til Hollywood. En økonomi som er tett knyttet til oligarker, regimer som glatt neglisjerer menneskerettigheter, kyniske forretningsmenn og mer til. Tross dette er fotballjournalistikken drevet av kjendiseri, og at man er avhengig av å være (bokstavelig talt) på lag med de man skriver om. Ellers forsvinner tilgangen til kilder. Men samtidig forsvinner den kritiske journalistikken.

Det er i dette landskapet Josimar oppholder seg. Med en klar kjærlighet til spillet – men også med en klar forståelse av fotballens mørkere sider.

Ser vi på noen av sakene fra 2021 alene (og dette er noe de har gjort lenge), vil de fleste tidsskrifter beskjemmet spørre seg: Hva bruker vi tiden på?

• De dokumenterer at UEFA har avvist å undersøke hvordan den hviterussiske stat styrer fotballen der til lands, og neglisjert kunnskap om trusler, menneskerettighetsbrudd, tortur og korrupsjon. Fotballspillere som krever demokrati, utsettes for forfølgelse. Likevel har UEFA gitt diktatoren Aleksandr Lukasjenko vertsrollen for EM for U19 kvinner i 2025. Josimar dekker ikke dette bare internasjonalt, men viser at norske fotballmyndigheter er del av systemet: På et ekstraordinært fotballting benekter NFF at de var del av beslutningen. Josimar viser at NFF hadde en representant i kvinnefotballkomiteen da beslutningen om å legge EM til «Europas siste diktatur» ble tatt.
  • De fleste fikk med seg at to NRK-journalister ble sendt ut av Quatar i forbindelse med deres dekning av arbeidsforholdene for arbeidsinnvandrere der. Josimar var på den ballen lenge før de fleste (i 2018 publiserte de saken «The art of darkness, Or how to trick the world into believing it can stop worrying about Qatar’s migrant workers»). En av personene de har skrevet om er Abdualla Ibhais – en av kildene NRK skulle intervjue. Ibhais ble arrestert og fengslet da han sto opp for rettighetene til streikende arbeidsmigranter. Josimar kan også fortelle at Ibhais blant annet sendte en e-post til den norske PEN-lederen Kjersti Løken Stavrum, hvor han 1. november fortalte om sin desperate situasjon. E-posten ble ikke besvart, og hun varslet heller ikke NFF om e-posten. Det til tross for at hun var del av NFFs Quatar-utvalg i forbindelse med at mange fotballklubber og supporterforeninger ønsket en boikott av fotball VM der. Løkum Stavrum var blant 12 av 14 medlemmer i utvalget som stemte mot en boikott.
  • I en annen rekke av saker, spør de om Premier League blir brukt som del av en stor hvitvaskingsoperasjon. For på trøyene til Premier League-klubben kan vi se sponsorlogoer skrevet i kinesiske tegn. 18 måneder etterforsket Josimar de tette båndene mellom den asiatiske gamblingindustrien og klubbene i Premier League. Deres undersøkelse av hvordan asiatiske e-gamblingsplattformer er knyttet til lag i den engelske toppdivisjonen, medførte at flere anonyme kilder fortalte sin side – ikke minst om hvordan avtaler mellom kinesiske e-gamblingfirma og lagene blir forhandlet frem.
  • For den som følger fotballen, er det ikke nytt at den europeiske Superligaen ikke hadde livets rett. Offentlig tok lederen av FIFA, Gianni Infantino, avstand fra det hele. Men konfidensielle dokument Josimar har hatt tilgang til, forteller om et dobbeltspill hvor han på bakrommet oppmuntret tiltaket – trolig for at FIFA på dette viset kunne ta avstand senere, for så å utvide sin kontroll over verdensfotballen (og svekke UEFA).
  • Det er også lokale saker: «Kunstig underlag, ekte krangel» forteller om hvordan ønsket om å satse på miljøvennlig kunstgress har gitt anklager om at prosjektlederen snarere opptrer som selger. «Valdres» forteller om en liten klubb fra et sted uten utdanningsinstitusjoner og ikke rare arbeidsmarkedet, som dermed henter utenlandske spillere for å løfte en spillergruppe bestående av juniorer. Gatelag er et kjærkomment tilbud for mange som baler med rus og sosialt utenforskap, og deres viktigste støttespillere er trenerne – hva har trenerne å si?
  • Eller noen korte internasjonale saker: Etter Maradonas død hyllet det argentinske folket ham med fargerik gatekunst. Surinam, et lite land på den søramerikanske atlanterhavkysten med samme folketall som Oslo, har gjennom innvandring preget nederlandsk fotball. De siste årene har gitt tomme tribuner, men hvordan skal fotballen ta ansvar for bærekraftig stadionforvaltning? Og mens de fleste brasilianske fotballstjerner er tilhengere av Bolsonaro, har Josimar et intervju med Paulinho – en spillende regimekritiker.
  • Og en siste sak må nevnes for å vise det redaksjonelle motet og troen på at man skal gjøre ting skikkelig. I bakhodet vårt husker vi nok Mikel-saken og dommen mot Lyn-leder Morgan Andersen for dokumentfalsk. Over 58 sider (!) forteller de om hva som skjedde da NFF godkjente at fire nigerianske tenåringer fikk spilletillatelse ved ankomst til Norge og NTG/ Lyn i 2004. Det til tross for forbud mot internasjonale overganger for mindreårige.

Mer kunne vært nevnt. Men dette er mer enn nok til å vinne prisen «Årets tidsskrift».

Nominert av Bjørnar Olsen, tidligere redaktør Tidsskrift for Norsk psykologforening

Kontaktinfo: E-post: bjornarolsen@protonmail.no, mobil: 474 10 1165