Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalgalleriet?

Velkommen til debatt og lanseringsfest med historisk sus!

Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Bakgrunn
Nasjonalmuseets leiekontrakt med eier, Statsbygg, går snart ut. Skal vi være sikre på at bygget forblir i offentlighetens eie og brukes til kulturformål, haster det.

Det mangler ikke på ideer. Tidligere i år ble en mulighetsstudie lagt på bordet: Bygningen kan gjøres til en arena for landets museer, der de samler sine ressurser, utfordrer og lærer av hverandre for å møte publikum på nye måter. Andre ideer er å la Nationaltheatret eller Universitetet flytte inn. Og andre igjen snakker fortsatt varmt om muligheten for å vie bygget til kunsten alene.

Tidsskriftet Museumsnytt ønsker å bidra til en god, bredt anlagt samtale om Nasjonalgalleriets framtid, og dedikerer sin lansering av høstutgaven til dette. Og hvor er det vel mer naturlig å snakke enn INNE I Nasjonalgalleriet?

Program

Ulike ideer vil bli presentert og debattert. Blant deltakerne er Martin Eia Revheim (prosjektleder for mulighetsstudien), Karin Hindsbo (direktør Nasjonalmuseet), Hanna Mellemsether (fagsjef Stiklestad Nasjonale Kultursenter), Nina Refseth (direktør Norsk Folkemuseum), Marta Hjelle (direktør Nationaltheatret), Jérémie McGowan (tidligere direktør for Nordnorsk kunstsenter), Ellef Prestsæter (styrelder i Guttormsgaards arkiv) og Hans Christian Magnus (styreleder Nasjonalgalleriets venner).

Ordstyrer er Agnes Moxnes. Vi håper også på aktiv deltakelse fra salen.

Programmet oppdateres fortløpende. Følg med på museumsnytts nettsider og på Facebook

Praktisk informasjon
Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Programmet i Nasjonalgallieriet varer fra kl. 17 til 19.
Dørene i Nasjonalgalleriet åpner kl. 16.30 og lukkes kl. 19.15

Diskusjonen fortsetter i mer uformelle rammer i Vinterhagen på Sentralen, der baren er åpen til kl. 23.30

Påmelding: Send en mail til redaksjonen@museumsnytt.no. NB! Antallet plasser er begrenset – vær tidlig ute. Kontakt: Ellen Lange, redaktør Museumsnytt. E-post: ellen@museumsnytt.no, tlf: +47 48258183

Arrangementet er støttet av Fritt ord og Norsk tidsskriftforening.

VEL MØTT!