Ut med språket!

For tredje år på rad blir det arrangert seminar om forskningsformidling på norsk: Hvordan nå ut med de gode tekstene og drive god formidling på godt norsk?

Publisert

Tid: torsdag 14. november - Servering: lunsj, kaffe og te - Seminaret er gratis.

P.g.a. stor pågang er seminaret flyttet til Nasjonalbiblioteket, auditoriet ved resepsjonen, Henrik Ibsens gt. 110

Meld deg på her  innen 1. november.

10.00 Åpning: Johan L. Tønnesson

10.15 Anders Johansen: Formidlingsarbeid som kunnskapsutvikling

11.00 Kort pause

11.15 Lynn Nygaard:
Make sense and be heard! Demystifying the writing process

12.00 Lunsj

12.30 Ida Jackson: Å nå ut på nett

13.00 Arnhild Skre: 10 bud for god sakprosa

13.45 Kort pause

14.00 Simen Ekern: Å nå ut med innsikten

14.45 Slutt

Seminaret Ut med språket! skal inspirere unge forskere til å skrive gode fagtekster på norsk og til å skrive for et stort publikum og gi praktisk kunnskap om hvordan man når ut med språket!

Seminaret er et samarbeid mellom Universitetsforlaget, Norsk tidsskriftforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) og Språkrådet.

Om foredragsholderene

Johan L. Tønnesson er professor i sakprosaforskning ved Universitetet i Oslo. I 2008 ga han ut boken Hva er sakprosa, og han har flere utgivelser om formidling av historievitenskap. Han har tidligere arbeidet i Rådet for humanistisk forskning og vært redaktør av UiOs forskningsmagasin Apollon.

Anders Johansen er sosialantropolog, tidligere professor i medievitenskap og i 2010 utnevnt som professor i sakprosa ved Universitetet i Bergen. Han har gitt ut en rekke bøker, blant annet om medier, retorikk og det å skrive. I 2009 kom Skriv! Håndverk i sakprosa. Johansen fikk Språkprisen for fremragende bruk av norsk språk i sakprosa i 2008.

Lynn Nygaard er ansatt som spesialrådgiver for prosjektutvikling og publisering på PRIO, Institutt for fredsforskning. Hun har lang erfaring i å holde kurs om akademisk skriving og er forfatter av boken Writing for Scholars. A Practical Guide to Making Sense and Being Heard (2008).

Ida Jackson er informasjonssjef i Store norske leksikon på nett, snl.no. Hun er blogger og har skrevet flere bøker, blant annet Sosiale medier – hvordan ta over verden uten å gå ut av huset (2010).

Arnhild Skre er forfatter, historiker og skribent og driver også aktivt med muntlig formidling. Hun er redaktør for Pressehistorisk tidsskrift og bidragsyter til verket Norsk presses historie (2010). Skre står bak en rekke bøker, sist Formødrenes stemmer (2013), som hun redigerte sammen med Audgunn Oltedal, og biografien Hulda Garborg – nasjonal strateg, som hun fikk Brageprisen for i 2011.

Simen Ekern har i mange år vært journalist og debattredaktør i Dagbladet. Han er nå bosatt i Brussel og skriver ukentlig for Morgenbladet. Han har skrevet to bøker om Italia, sist Roma (2011), som ble tildelt Brageprisen.