Vinnerne av Årets tidsskrift og Årets komet 2013

Vinneren av Årets tidsskrift 2013 er: Vagant.Redaktør: Audun Lindholm. Vinneren av Årets komet 2013 er: Numer.Redaktør: Anne Schäffer

Årets tidsskrift 2013: Vagant
 Redaktør Audun Lindholm

Fra juryens begrunnelse: «25-årsjubilanten Vagant er et tidsskrift med et bredt temafelt, der litteratur, film, kunst og kultur for øvrig settes inn i en bred samfunnsmessig sammenheng. Redaksjonen lykkes i å skape et enhetlig produkt basert på svært mange ulike stemmer, og viser en høy grad av selvrefleksjon om hva et tidsskrift kan og bør være.  Innholdet er til tider krevende, men Vagant framstår som et tidsskrift laget med mye pasjon, og med et bevisst og lekende forhold til visuelle uttrykk.»

Vinneren av Årets komet 2013: Numer
 Redaktør: Anne Schäffer

Fra juryens begrunnelse: «Kometer har gjerne langstrakte ellipsebaner. Numer ble da også startet allerede i 1917, og vekket til live igjen i 1986, etter en lang dvale. Det er et tidsskrift som etter juryens mening bare blir bedre og bedre. Numer dekker tegnefeltet i videste forstand gjennom reportasjer, intervjuer, artikler og anmeldelser av både nye og eldre tegnekunst, med en sober grafisk utforming.  Tidsskriftet evner å balansere kritiske vurderinger mot allmenn folkeopplysning og nødvendig etterutdanning.»

Prisene deles ut i forbindelse med Norsk Tidsskriftforenings 10-årsjubileum torsdag 11. april 2013 kl. 18. Sted: Fritt Ords lokaler, Uranienborgveien 2, Oslo.

Juryen har bestått av:

Siri Lindstad (forfatter, journalist i Forskerforum)
Martin Lundell (professor i visuell kommunikasjon, KHIO)
Jahn Thon (førsteamanuensis, Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder)
Eva Løveid Mølster (avdelingsleder ved NISS Høyskole, visuell kunst)
Sverre Tusvik (pensjonist, tidligere sjefredaktør i fagbokseksjonen, Det Norske Samlaget)
Marte Brekke Michelet (Debatt-og kronikkansvarlig, Dagbladet)

For mer informasjon, kontakt:

Juryleder Siri Lindstad (926 15 086)
Koordinator Tone K. Olsen (924 81 412)
Styreleder, Norsk tidsskriftforening Bente Riise (905 84 838)