Vil du skrive om musikk?

Musikk er viktig for de fleste mennesker. Men hvordan i alle dager kan man skrive om noe som kan oppleves så individuelt? I dette kurset ser vi på anmeldelsen som en litterær og journalistisk sjanger i historisk utvikling. Hvem er det man skriver for, hvordan og hvorfor? Hva innebærer kvalitetsbegrepet i dag, og hvilke konsekvenser har digitaliseringen medført? Og hvordan beholder du kicket?

Vi inviterer til 2-dagers seminar om musikk-kritikk i  Oslo 17. og 24. november.

Dette kurset er for alle, journalister, skribenter og forfattere, både nybegynnere og mer erfarne.

1. samling 17. november
Musikk-kritikkens bakgrunn og nåtid

Kort innføring i musikkkritikkens historie i Norge, med gjennomgang av forskjellige stiler og holdninger fra gamle dagers musikkaviser og fanziner, fram til dagens spesialiserte blogger, YouTube-explainere og nyhetsbrev. Hva kan musikk-kritikk innebære i 2022? Om noe er bra eller dårlig har vært det grunnleggende spørsmålet i mye musikk-kritikk. Vi forsøke å lete etter helt andre problemstillinger i våre møter med musikalske uttrykk. Diskusjon om kvalitetsbegrepet, om smak og om hvordan forskjellige perspektiver spiller inn i formidlingen av musikk og opplevelsen av den.

2. samling 24. november
Å skrive en anmeldelse
Vi snakker om og jobber med hvordan en tekst om en plateutgivelse, en konsert eller et aktuelt fenomen i musikken kan tenkes og formes, enten det er slakt, ros eller noe midt i mellom. Hvordan unngå språklige sjangerkonvensjoner, hvordan få frem viktig informasjon, og hvordan gi plass til sin egen stemme uten å miste verket av syne. Hvordan bruke private assosiasjoner til noe som kan gi mening for flere, og hvordan kritikk kan kombineres med reportasjen og essayet.

Faglig ansvarlig/lærere:
Audun Vinger, kommentator og kritiker i Dagens Næringsliv. Profilert musikkskribent og moderator. Tidligere redaktør i NATT&DAG og Vinduet. Mottaker av Riksmålsforbundets pris Gullpennen for sin musikk-kritikk.

Filip Roshauw, musikkskribent tilknyttet bl.a. Jazznytt og Periskop – kritikk av kunst for barn og unge. Gitarist og låtskriver i bandet The Switch. Sammen med Vinger utgir han nyhetsbrevet/bloggen Now’s The Time, som mottok TONOs formidlingspris 2020.

Tid: 17. og 24. november kl. 10-15
Sted: Litteraturhuset Oslo

Pris: kr. 1500,- for to kursdager inkl. lunsj og kaffe/te

Frist for påmelding innen 14. november
Påmelding her.

Arr: Norsk tidsskriftforening i samarbeid med Kritikerlaget, støttet av Fritt Ord, Fagpressen og PFF.