Vitenskapelige tidsskrifter foran stupet: Åpen tilgang

Norsk tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer redaktører, utgivere, forleggere og artikkelforfattere til et frokostmøte og en rundbordsamtale om redaksjonelle hensyn i overgangen til åpen tilgang (open access).

Flere vitenskapelige tidsskrifter er allerede i gang med åpen publisering, og flere er under oppseiling. For redaksjoner og utgivere endres rutiner, arbeidsoppgaver og økonomi. Blir kvalitet og kontroll forsaket eller styrket? Blir redaksjonenes og forfatternes interesser tilstrekkelig ivaretatt? Og kan vi påvirke prosessene videre i riktig retning?
 Deltakere: Ellen Rees (redaktør i Edda - bildet), Rune Karlsen (redaktør i Tidsskrift for samfunnsforskning), Terje Colbjørnsen (redaksjonssekretær i Norsk medietidsskrift), og Narve Fulsås (redaktør i Historisk tidsskrift).Ordstyrer: Tore Slaatta, generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.
Tirsdag 20. september kl. 08:30–10:00.
 Dørene åpner kl. 08:15.

Sted: Uranienborgveien 2 (NFF, inngang Parkveien)

Servering: rundstykker og kaffe/te

Gratis adgang

Obligatorisk påmelding til kristine.isaksen@nffo.no innen fredag 16. september.

Aktuelt: Rapporten «Nasjonale retningslinjer for åpen tilgang til forskningsresultater» http://www.cristin.no/om/aktuelt/aktuelle-saker/2016/rapport-nasjonale-retningslinjer.pdf ble utgitt rett før sommeren med høringsfrist 1. november.

Arrangører: Norsk Tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

Spørsmål om arrangementet: Nils Lahlum Nils.Lahlum@universitetsforlaget.no / 934 13284, Kristine Isaksen, kristine.isaksen@nffo.no / 22 12 11 48

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!