Ut med språket!

Lær å formidle din forskning på godt norsk. Gratis seminar på Universitetet i Oslo den 25. oktober.

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter: oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende.

Torsdag 25. oktober inviterer vi til seminar om forskningsformidling på norsk: Hva er god formidling, og hvordan kan den gjøres bedre? Seminaret ”Ut med språket!” arrangeres for å inspirere norske universitets- og høgskoleansatte til å skrive på godt norsk for et stort publikum, på mange forskjellige arenaer.

Du vil blant annet kunne få med deg foredrag om fagterminologi og om å nå ut på nett. Cathrine Sandnes (redaktør i Samtiden), Bente Riise (redaktør i Syn og Segn, leder i Norsk Tidsskriftforening) og Anniken Hagelund (redaktør i Tidsskrift for Samfunnsforskning) debatterer det å publisere i tidsskrift.

Seminaret er et samarbeid mellom Norsk Tidsskriftforening, Universitetsforlaget, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Språkrådet.

Program torsdag 25. oktober:

10:00                    Velkommen! Ved Jørgen Lorentzen, styreleder i NFF

10.10-11.00           Formidlingsarbeid som kunnskapsutvikling, ved sakprosaprofessor ved Universitetet i Bergen, Anders Johansen

11.00-11.30:          Fagterminologi, ved rådgiver i Språkrådet, Ole Våge.

11.30-12.00:          Å nå ut på nett, ved nettansvarlig i Store Norske Leksikon på nett, forfatter og blogger Ida Jackson

12.00-12.30:          Lunsj

12.30-13.00:          Å nå ut med innsikten, ved forfatter og journalist Simen Ekern.

13.00-13.30:          Akademisk skriving sett fra forlaget, ved sjefredaktør Hege Gundersen i Universitetsforlaget

13.30-13.45:          Pause

13.45-14.30:          Å publisere i tidsskrift. Panel med redaktør i Syn og Segn og leder i Norsk Tidsskriftforening, Bente Riise, redaktør for Tidsskrift for Samfunnsforskning, Anniken Hagelund, og Cathrine Sandnes, redaktør i Samtiden. Hilde Østby i NFFO leder panelet.

Seminaret arrangeres på Universitetet i Oslo (Vilhelm Bjerknes’ hus, auditorium 5) torsdag 25. Oktober. Det blir servert lunsj, kaffe og te. Seminaret er gratis. Påmelding til hilde.ostby@nffo.no innen 15. oktober. Merk e-posten «Ut med språket».

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!