Suksess for språk og tanke

De to svenske tidsskriftene Modern Psykologi og Språktidningen utga i vår et felles og ekstra tykt spesialnummer om språk og tanke. Utgaven solgte i hele 5190 eksemplarer, noe som er mer enn normalt.

Forskning om hvordan mennesker tilegner seg og utvikler språk er et av vitenskapens mest spennende forskningsområder.

Disse to tidsskriftenes eksperiment viste at leserne delte den store interessen for språk og psykologi. Med forskjellige innfallsvinkler, men mange berøringspunkter omkring samme tema ble utgivelsen en stor suksess.

Modern Psykologi vant prisen Årets tidskrift 2012 i Sverige. Språktidningen fikk prisen for beste kronikk. Begge tidsskriftene er i salg i Norge.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.