Suksess for språk og tanke

De to svenske tidsskriftene Modern Psykologi og Språktidningen utga i vår et felles og ekstra tykt spesialnummer om språk og tanke. Utgaven solgte i hele 5190 eksemplarer, noe som er mer enn normalt.

Forskning om hvordan mennesker tilegner seg og utvikler språk er et av vitenskapens mest spennende forskningsområder.

Disse to tidsskriftenes eksperiment viste at leserne delte den store interessen for språk og psykologi. Med forskjellige innfallsvinkler, men mange berøringspunkter omkring samme tema ble utgivelsen en stor suksess.

Modern Psykologi vant prisen Årets tidskrift 2012 i Sverige. Språktidningen fikk prisen for beste kronikk. Begge tidsskriftene er i salg i Norge.

Tekstar frå Sør- og Mellom-Amerika. Mubalegh omset eit utval dikt av brasilianske Conceição Evaristo, som hadde sin forfattardebut i 1990, og har sidan gjeve ut poesi, noveller og romanar. I forfattarskapen sin tematiserer ho nostalgi overfor ei tapt jord, eit tapt Afrika, eit hav av minner, men òg eit håp om noko nytt.