Rødt! bytter navn til Gnist

Dette er første utgave etter navnebyttet fra Rødt! til Gnist. Tidsskriftet ble starta av AKP som Røde Fane i 1972 og byttet navn til Rødt! i 2005.

Gnist, som forgjengerne, har ein uavhengig og selvstendig redaksjon, selv om om redaktøren blir valgt av Rødt's landsstyre.

Som de selv påpeker: De springer ut fra - ikke vekk fra - partiet og den sosialistiske bevegelsen de er en del av. Se mer informasjon om denne utgaven under "Utgivelser" her på nettsiden.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.