Rekordpåmelding til tidsskriftprisen

Hele 27 tidsskrifter har meldt seg på som kandidater til prisen som Årets tidsskrift. Det har aldri vært flere påmeldte.

- Vi har fått en betydelig økning i antallet påmeldte til Årets tidsskrift, og det er svært gledelig at så mange vil delta i konkurransen, sier koordinator Tone K. Olsen i Norsk tidsskriftforening.

Olsen forteller at antallet påmeldte i tidligere år har ligger mellom 15 og 20.

- Det skyldes nok at vi fra og med i år har åpnet for priser i flere kategorier, legger hun til.

Nå begynner juryen sitt arbeid med å lese tidsskriftene og ikke minst å sette seg inn i begrunnelsene tidsskriftene selv har levert.

Nytt av året er at juryen kan gi en pris i såkalt Åpen klasse. Les mer om endringene i tidsskriftprisen her.

Prisen deles ut etter årsmøtet i Norsk tidsskriftforening, torsdag 28. april på Litteraturhuset i Oslo.

Dette er de påmeldte

Ambulanseforum

Apollon

Arr – Idéhistorisk tidsskrift

Bøygen

Drama – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift

Dyade

Fanfare

Folkemusikk

Fotografi

Jazznytt

Litteraturtidsskriftet Kamilla

Manifest Tidsskrift

Mellom

Norsk Shakespeare og teatertidsskrift

Prosa

St. Sunniva

Stemmer. Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster

Strek

Syn og Segn

Tidsskrift for Norsk psykologforening

Tidsskriftet Minerva

Tidsskriftet Røyst

Vagant

Verdensmagasinet X

Vinduet

Wuxia – tidsskrift for filmkultur

Z filmtidsskrift

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.