Reisetips: Utforsk tidsskrifter i Sverige

Sverige har en lang og sterk tidsskrifttradisjon. De svenske tidsskriftene er vanskelige å finne i Norge, men her får du mange tips til litteraturturløype i Göteborg, Malmö og Stockholm.

Tre og en halv times togtur fra Oslo finner du Sveriges største butikk spesialisert på blader og tidsskrifter. Er du på litteraturtur til Gøteborg bør du legge turen innom Press Stopp og få et innblikk i den svenske tidsskriftsverdenen.

- Vi er Sveriges største bladbutikk, med over 3 000 titler, sier Press Stopps butikksjef Gunilla Boström. Press Stopp finns også i Stockholm og Malmø, og på flere steder i Gøteborg, men dette er den største. Vi har holdt til her i denne gaten i 20 år, sier Boström.

Butikken i Drottningsgatan har et stort utvalg svenske tidsskrifter, i tillegg til svenske og engelskspråklige blader. I tillegg finnes flere små bokhandler som selger de ”smale” tidsskriftene Press Stopp ikke tar inn.

- I Göteborg er også Spättans antikvariat på Andra Långgatan 49 bra på tidsskrifter. Det er også Bokkafé Vulgo i Nordhemsgatan 49, sier Siri Reuterstrand, leder i Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter (FSK).

- I Stockholm finns fremfor alt Hedengrens, som er en stor uavhengig bokhandel på Stureplan 4, anbefaler Reuterstrand. I Stockholm finner man også blant annet også Papercut. De har en fantastisk mengde ulike titler, spesielt på engelsk, så liker man tidsskrifter bør man også gå dit.

Reuterstrand anbefaler også et par utsalgssteder for tidsskrifter i Malmö:

– Du har selvsagt Tidskriftsbutiken på Södra Förstadsgatan 18 i Malmö. Den har også en nettbutikk. Malmö konsthall selger også mange tidsskrifter i sin butikk i St.  Johannesgatan 7.

Når vi besøker Press Stopp i Göteborg er utvalget av norske og nordiske tidsskrifter forsvinnende lite. Med tanke på at det er Interpress som er den største distributøren av tidsskrifter både i Norge og i Sverige, spør vi Gunilla Boström hvorfor:

– Dette er fordi det er vanskelig å få de andre landenes forlag til å eksportere sine tidsskrifter til Sverige. Vi opplever veldig stor etterspørsel etter norske og danske blader og tidsskrifter, men dessverre får vi ikke bestilt disse hit til oss.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!