Regulering av satser for kritikk

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk. De nye satsene gjelder fra 1.1.2016.

VEILEDENDE SATSER FOR KRITIKK OG KOMMENTARER — for 2016

Utarbeidet av Norsk kritikerlag

1) Standard kritikk og kortere kommentartekster 4 350 kr
2) Lengre kritikker og kommentartekster 7 350 kr
3) Essay 9 500 kr
4) Paneldebatt deltakelse kr 2 300
5) Paneldebatt ledelse / Konferansier kr 3 800
6) Kåseri kr 4 200 7) Foredrag (originalt) kr 7 800
8) Foredrag (gjenbruk) kr 4 100

Om satsene

Satsene er beregnet med tanke på kritikernes tidsbruk og at honoraret skal inkludere frilanserens kostnader ved feriepenger, pensjon, sykeforsikring, kontor osv.
Reise og diett i henhold til statens satser kommer i tillegg.
Punkt 4–8 er identisk med Norsk forfattersentrums satser.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.