Regjeringen vil kun gi momsfritak for digitale aviser

Både tidsskrift og fagpresse står utenfor momsfritaket som regjeringen nå har sendt over til Eftas overvåkingsorgan Esa for godkjennelse.

Tirsdag oversendte kulturdepartementet den formelle forespørselen om tillatelse til å innføre momsfritak for digitale nyhetsmedier, en såkalt notifikasjon, til Esa i Brussel.

I forslaget som er oversendt er ikke tidsskrifter nevnt med et ord, noe som betyr at Norsk tidsskriftforening og Fagpressen ikke har fått gjennomslag for sitt ønske om momsfritak også for deres medlemmer som har inntekter gjennom salg av digital tilgang.

Avisen Klassekampen skriver onsdag at Fagpressen nå har besluttet å hyre inn en advokat for å stanse regjeringens beslutning om å utestenge tidsskrift og fagpresse.

- Dette har vært en fullstendig uholdbar og udemokratisk prosess, sier styreleder i Fagpressen, Jan Moberg, og legger til at viktige ytringsfrihetsmessige spørsmål står på spill.

Advokat Mette Brockmann Bugge i advokatfirmaet Harboe & Co mener tidsskriftene og fagpressemediene har en god sak:

- Avgiftsmessig har tidsskrifter vært avisenes lillesøstre siden momsfritaket på papir ble innført, sier hun til Klassekampen.

Hun legger til at selv om regjeringen har notifisert ordningen, så er ikke dermed løpet kjørt.

Det er ikke kjent hvor lenge det vil ta før Esa avgjør om ordningen er i tråd med EØS-reglene, men regjeringen ønsker at nullmoms for digitale medier skal innføres fra mars neste år.

Momsfritaket for digitale medier får ingen betydning for momsfritaket på papir.

Tidsskriftforeningen kommer tilbake med mer og med et intervju med styreleder Bente Riise.