Nytt teologisk tidsskrift

Det nye tidsskriftet Teologisk Tidsskrift et resultat av sammenslåingen av Norsk Teologisk Tidsskrift og Tidsskrift for Teologi og Kyrkje. Det nye tidsskriftet utgis av Universitetsforlaget.

Vi spør de nye redaktørene Tarald Rasmussen, professor ved Teologisk Fakultet, Universitetet i Oslo og Peder Gravem, professor ved Det teologiske menighetsfakultet i Oslo, om hvorfor tidsskriftene slåes sammen og hva som er fordelen med det?

- Det er to forholdsvis små tidsskrifter som fusjonerer for å styrke teologiens posisjon i den akademiske offentligheten. Den teologiske begrunnelsen for to forskjellige tidsskrifter er ikke lenger til stede, i hvert fall langt mindre tydelig enn da tidsskriftene ble startet. Vi ønsker å pleie anmelderdelen av tidsskriftarbeidet bedre. Bokmeldingene skal både bidra til fagformidling og stimulere til faglig debatt. Et viktig mål for tidsskriftet er å stimulere til forskning, kommunikasjon og diskusjon innenfor og mellom teologiske disipliner, tradisjoner og fagmiljø.

Hva blir nytt, og kan dere kort si noe om fremtidsplanene?

- Heftene blir større, det blir bedre plass til å behandle forskjellige tema. I enkelt tilfeller vil heftene inneholde halvparten innkomne saker og halvparten med fokus på ett tema, i andre tilfeller vil hele heftet være viet ett tema. Temahefter som står for tur er f.eks. Spiritualitet, Teologi/rett (juss), Døden, Liturgireformen (endrede måter å kommunisere religionen på i befolkningen) og Bibelen i norsk kultur.

Les mer om Teologisk tidsskrift her

Mellom #2/2019 tar opp tematikken unge og lovande i omsetting, og presenterer ferske omsettingar frå ferske omsettarar!