Nytt teologisk tidsskrift

Det nye tidsskriftet Teologisk Tidsskrift et resultat av sammenslåingen av Norsk Teologisk Tidsskrift og Tidsskrift for Teologi og Kyrkje. Det nye tidsskriftet utgis av Universitetsforlaget.

Vi spør de nye redaktørene Tarald Rasmussen, professor ved Teologisk Fakultet, Universitetet i Oslo og Peder Gravem, professor ved Det teologiske menighetsfakultet i Oslo, om hvorfor tidsskriftene slåes sammen og hva som er fordelen med det?

- Det er to forholdsvis små tidsskrifter som fusjonerer for å styrke teologiens posisjon i den akademiske offentligheten. Den teologiske begrunnelsen for to forskjellige tidsskrifter er ikke lenger til stede, i hvert fall langt mindre tydelig enn da tidsskriftene ble startet. Vi ønsker å pleie anmelderdelen av tidsskriftarbeidet bedre. Bokmeldingene skal både bidra til fagformidling og stimulere til faglig debatt. Et viktig mål for tidsskriftet er å stimulere til forskning, kommunikasjon og diskusjon innenfor og mellom teologiske disipliner, tradisjoner og fagmiljø.

Hva blir nytt, og kan dere kort si noe om fremtidsplanene?

- Heftene blir større, det blir bedre plass til å behandle forskjellige tema. I enkelt tilfeller vil heftene inneholde halvparten innkomne saker og halvparten med fokus på ett tema, i andre tilfeller vil hele heftet være viet ett tema. Temahefter som står for tur er f.eks. Spiritualitet, Teologi/rett (juss), Døden, Liturgireformen (endrede måter å kommunisere religionen på i befolkningen) og Bibelen i norsk kultur.

Les mer om Teologisk tidsskrift her

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!