Nye redaktører i Fanfare

Fra 2013 og fram til i dag har Synne Øverland Knudsen og Amalie Kasin Lerstang vært redaktører for tidsskriftet Fanfare. Nå har Fanfare engasjert to nye redaktører.

– Jeg har lagt merke til at andre forlag velger å gi slipp på de tradisjonsrike tidsskriftene sine om dagen. Jeg tenker derimot at et forlag som tar seg selv seriøst, og som tar nye stemmer, tegn i tiden og forsøkene på kvalitet seriøst, burde gi ut et kvalitetstidsskrift, sier forlagssjef i Fanfare, Synne Øverland Knudsen.

Forrige torsdag, to uker etter at tidsskriftet Fanfare ble kåret til «Årets nordiske tidsskrift», nådde Fanfare #8 butikkhyllene. Coveret viste en gravstein med følgende skrift i kobber: Famous last words. Ideen til nummeret var nemlig å kuratere Fanfares egen gravskrift. Men samtidig som dette, hadde Øverland Knudsen lett etter noen som kunne overta redaktøransvaret videre.

– Da vi starta så tenkte vi ofte på de kulturarbeiderne som faller mellom to stoler. De som var på vei et sted, for eksempel fra en utdanning og inn i et profesjonelt kulturvirke. Ofte er det slik at man ikke får fylle en rolle før man har posisjonert seg og kjempet gjennom mange år. Noe som betyr at når disse endelig får et talerør, så har de kanskje mista piffen. Jeg opplevde at man trengte et inkluderende fellesskap som lette aktivt etter nye stemmer som hadde noe å komme med.

– Derfor var det også viktig for oss å hente inn helt ferske blikk i redaktørstolen. Noen vi har tro på, slik som vi en gang i tiden ønsket at noen skulle ha tro på oss.

De to nye redaktørene for Fanfare heter Christa Barlinn Korvald og Herman Breda Enkerud. De studerer ved Kunsthøgskolen i Oslo. Fanfare falt for dem fordi de hadde laget en avis som het MENNESKER MED HÅP FOR FREMTIDEN. Her kunne de lage hva som helst, og så lagde de akkurat det. Håp for fremtiden. Om å få være redaktører for tidsskriftet Fanfare, sier de selv:
– Det som har vært så bra med Fanfare er at de, i et landskap av tåkeprat av hva kultur er og kan være, har fulgt etter det som har vært GØY! De har liksom laget en klubb for alle som har gått i et galleri eller på en konsert eller bokdebatt og tenkt «hva ER dette??», men ikke tør å si noe. Fanfare er selvkritiske uten å være usikre. Og surfer ikke bare avgårde på selvgodhet og Fritt Ord-penger. Vi vil herme etter det! Men vi vil også utvide klubben, der det brenner, men kanskje også der det fryser?

Tidsskriftet Fanfare vil fremdeles bli utgitt av Forlaget Fanfare. I det ligger også en økonomisk prioritering, sier forlagssjef Øverland Knudsen.

– Tidsskriftproduksjon er en langsom, tidkrevende, dyptenkende prosess. Det er utrolig viktig for at det ikke skal gå inflasjon i kulturproduksjon at noe fortsetter å være fritatt kravet om lønnsomhet. Jeg tror kulturen er det stedet hvor det ikke lønner seg å være utspekulert. Da vil du sitte igjen med et tomt skall, manglende konsentrasjon blant potensielle lesere/lyttere/seere og massevis av selvforakt. Det har ikke vi lyst til.

Første nummer med nye redaktører kommer i 2017. Enn så lenge er Fanfare #8 – Famous last words – ute i butikkene.