Nye Prosa lanseres denne uken!

Prosa, Norges største litterære tidsskrift, går i år inn i sin 20. årgang, med ny redaktør, nytt format og ny layout. Åpningsartikkelen i Prosa 1/2014 er historiker Hans Fredrik Dahls essay “Eventyret om Norge”, der han tar for seg hvordan bildet av Norge og det norske er blitt formet gjennom historieverkene siden 1814. – Norge er Norge fordi det samtidig er i ro og bevegelse, skriver han.

“Norge er Norge fordi det samtidig er i ro og bevegelse; det er et land som andre og likevel helt forskjellig fra andre; det konstitueres av navngitte individer så vel som av anonyme masser. Selvfølgelig med skiftende tyngde og vekt, varierende fra epoke til epoke og dessuten ulikt betont av forskjellige forfattere, men alltid som en tilstedeværelse av både--og, og derfor nettopp i sin motsetning konstituerende for objektet -- Norge. Det er eventyret om motsetninger som overkommes, om en nasjon som konstitueres av folket,” skriver Hans Fredrik Dahl (bildet) i essayet.

I årets første Prosa kan du også lese:

Ingrid Wergelands essay om bøkene som kom ut til Stemmerettsjubileet i 2013, hvor hun blant annet kan fastslå at dagens kvinnebevegelse savner en konkret og samlende kampsak.

Christopher Hals Gylseth stiller spørsmålet: Hva skjer i den norske villmarkslitteraturen? Og skriver: “ Naturen og litteraturen var villere før”.

William Nygaard drøfter om frie ytringer er mulige i 2014: Hans utfordring er blant annet denne: “Skal ytringsfrihetens menneskelige merverdi kunne videreføres, er statens evne til å satse på de gode menneskelige drivere i et samfunn, og evnen til å identifisere og motkjempe de mer destruktive, utslagsgivende”.

Vidar Kvalshaug analyserer den norske bokbransjen akkurat nå, under tittelen “Samtalane i krokane”.

Arnhild Skre byr på ti gode råd for god sakprosa.

Sindre Hovdenakk er ny redaktør i Prosa. Han er kritiker, sakprosaforfatter og har tidligere arbeidet som kulturjournalist og forlagsredaktør. Kontaktinfo: tlf. 91610297, e-post sindho@online.no

Prosa er Norges største litteraturtidsskrift. Det er et tidsskrift om blant annet sakprosa, faglitteratur, skriftkultur og kulturpolitikk, og inneholder bokessay, anmeldelser, artikler og en rekke faste spalter. Tidsskriftet redigeres uavhengig og etter redaktørplakaten, og utgis av Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). Det kommer ut seks ganger i året. Det første nummeret av Prosa ble utgitt i 1995. Se www.prosa.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!