Ny redaktør i Vinduet!

Fra og med 2015-årgangen vil Preben Jordal overta som redaktør for Vinduet, Gyldendals litteraturtidsskrift. Nåværende redaktør Kaja Schjerven Mollerin går av ved årsskiftet.

"Det har vært storartet å få lage denne årgangen av Vinduet," sier Schjerven Mollerin. "Spesielt fornøyd er jeg med den rollen Vinduet har spilt i Handke-debatten, som har vist seg å bli en av de siste tiårenes mest vitale debatter om forholdet mellom kunst og politikk her til lands." Schjerven Mollerin forlater redaktørstolen for å ta fatt på et nytt bokprosjekt, men blir å finne i Vinduets redaksjon sammen med Finn Iunker og Frode Helmich Pedersen.

Preben Jordal har lang fartstid som kritiker og oversetter. Han er tidligere redaksjonsmedlem i Vagant (2001–2008) og har blant annet sittet i Vinduets redaksjon det siste året.
«For meg er dette en unik mulighet til å skape et tidsskrift der alt dreier seg om å gjøre ting skikkelig», sier Jordal. «Jeg går til oppgaven med stor glede og stridslyst.»

For mer informasjon om Vinduet og tidsskriftets nye redaktør, kontakt
Kari Marstein Sjefredaktør for norsk skjønnlitteratur, tlf 41 52 97 07
Preben Jordal, tlf 99 15 58 02

Tidsskriftet Vinduet ble grunnlagt i 1947, og har vært ledet av blant annet Johan Borgen, Jan Erik Vold, Knut Faldbakken, Janneken Øverland og Audun Vinger. I 2009 ble Vinduet først kåret til Årets tidsskrift i Norge, deretter også Årets nordiske tidsskrift.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.