Norske Granta 2015

Det britiske litteraturmagasinet Granta har lenge vært regnet som en av de mest prestisjetunge og leservennlige arenaene for ny litteratur. Granta inneholder sterke, fortellende tekster som engasjerer og berører leseren, og publiserer jevnlig forfattere som Alice Munro, Ian McEwan og Zadie Smith.

I tillegg er magasinet kjent for å fange opp kommende debutanter og presentere dem for verden.

Det har tidligere blitt utgitt to numre av norske Granta (første nummer, med tema Kollaps, kom i januar 2013, andre nummer, med tema Arbeid, kom i januar 2014). Tredje nummer har tema Bagasje, og forfattere som Karl Ove Knausgård, Gunnhild Øyehaug, Rachel Kushner og Ben Lerner har bidratt med tekster.

Kan kjøpes hos Gyldendal.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.