Gull og diplom til illustratører

Tidsskrift  for Norsk psykologforenings faste designere har fått henholdsvis Gull og diplom i klassen «redaksjonell illustrasjon» i årets Visuelt, den største konkurransen i visuell kommunikasjon i Norden

Bendik Kaltenborn fikk gull for forsiden «Partnervold» mens Åshild Irgens fikk diplom for sine illustrasjoner til essayet «Hva gjør det med oss?» Begge illustrasjonene sto på trykk i november 2014.

Sjefredaktør Bjørnar Olsen sier at deres erfaring er at psykologi er vanskelig å illustrere med foto, det blir mange personer som stirrer tomt inn i kamera. De har derfor bevisst satset på bruk av illustratører for å visualisere faget og at det er gøy når satsningen bærer frukter.

Juryens kommentar Kaltenborn:

Hardtslående illustrasjon som behandler et mørkt tema på en smart og sensitiv måte. Bra komponert og bra bruk av format og farge. God bruk av blåveis-metafor. Sterk illustrasjon som skilte seg ut blant de andre

Juryens kommentar Irgens:

To måter å se seg selv; et menneske som betrakter sitt eget speilbilde og en kvinne som ser inn i seg selv. Måten illustratøren har løst dette på er helt genial. Utrolig fine illustrasjoner, fargene er behagelige og fargestifter funker veldig bra på disse sterke illustrasjonene.

Se også:

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.