Første nummer av norske GRANTA lanseres

Norsk GRANTA skal profilere norske debutanter og trykke spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra etablerte norske forfattere, i tillegg til de beste bidragene fra det toneangivende og prestisjefylte britiske GRANTA.

Temaet for første nummer er KOLLAPS.

"Menneskehetens historie er historien om kollapser, og om det som oppstår i kjølvannet av dem, " sier Trude Rønnestad, redaktør for norsk GRANTA.

"Alt kan kollapse. Økonomien og økologien. Velferdsstaten og imperiet. En kollaps kan være fysisk og mental. Personlig, men også politisk. Noen sammenbrudd er forventede, og kunne kanskje vært unngått. Andre kommer brått, og er umulig å vegre seg mot."

Norsk GRANTA vil være en publikasjon for både norske debutanter og etablerte forfattere. Vi ønsker spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag. Frist for innsending av bidrag er 15. august 2012. Les mer på www.gyldendal.no/granta

For mer informasjon, ta kontakt med Trude Rønnestad, redaktør for norsk skjønnlitteratur, redaktør for norsk GRANTA, tlf 93 45 32 18 Kari Marstein, leder for Gyldendals norskredaksjon, tlf 41 52 97 07

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.