Europas kulturtidsskrifter møttes i Hamburg

Fra 14. til 16. september ble det 24. møtet for europeiske kulturtidsskrifter arrangert i Hamburg. Mer enn 100 redaktører og intellektuelle fra Europas ledende tidsskrifter deltok i det som er et av de største årlige tidsskriftarrangementene i Europa.

Årets tema var ”Arrivals/Departures: European harbour cities as places of migration”, og gikk dypere inn i spørsmålet om hvordan europeiske samfunn håndterer den kulturelle arven fra ”havnebyer”. Arrangementet gikk naturlig nok av stabelen i Hamburgs nyrenoverte havneby, Hafencity.

I år var møtet arrangert av Det europeiske nettverket for kulturtidsskrifter, Eurozine, i samarbeid med Hamburg Institute for Social Research og tidsskriftet Mittelweg 36.

Blant deltakerne var også Norsk Tidsskriftforening, representert av leder Bente Riise (redaktør i Syn og Segn), og første nestleder Nana Rise-Lynum (ansvarlig redaktør i Norsk Barneblad).

Du kan gå til Eurozines nettsider for mer informasjon om Eurozine.

Se også Hafencitys hjemmesider.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!