Europabevegelsen, Nei til EU og Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til debatt

Er norsk EU-tilpasning i strid med grunnloven?

Norge overfører stadig suverenitet til EU- og EØS-organer. Stortinget gjør dette med simpelt flertall, til tross for at Grunnlovens § 93 krever vedtak med ¾ flertall. Hva foregår? Gjeldende praksis står på «juridisk sandgrunn», ifølge statsrettsekspert Eirik Holmøyvik ved Universitetet i Bergen. Hvorfor setter ikke Stortinget ned foten? Hva mener ekspertene? Og hva mener stortingspolitikerne selv?

Tid og sted:
Torsdag 29. august kl. 19.30, Litteraturhuset i Oslo, Wergeland

Innledning:
Eirik Holmøyvik
Førsteamanuensis, Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen

Kommentarer:
Fredrik Sejersted Professor, Senter for europarett, Universitetet i Oslo
Helene Sjursen Professor, ARENA – Senter for europaforskning, Universitetet i Oslo

Panel:
Nikolai Astrup (Høyre)
Ingrid Fiskaa (SV)
Svein Roald Hansen (Ap)
Morten Høglund (FrP)
Per Olav Lundteigen (Sp)
Hans Olav Syversen (KrF)

Møteleder:
Cathrine Holst
Redaktør i Nytt Norsk Tidsskrift

Arrangører:
Europabevegelsen, Nei til EU, Nytt Norsk Tidsskrift

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!