Boklansering: Tidsånd og åndenød - kulturtidsskrifttene i Norge

Kulturrådet inviterer til lansering av boka Kulturtidsskriftene og til debatt om kulturtidsskriftenes tilstand, utfordringer og betydning.

Kulturtidsskriftene har lenge hatt en viktig funksjon i den politiske og kulturelle offentligheten i Norge. De har vært arenaer for kritisk refleksjon, opplysning og debatt om aktuelle kultur- og samfunnsspørsmål, og slik – har det blitt hevdet – har de bidratt til å formidle tidsånden gjennom ulike historiske epoker. Er dette fremdeles situasjonen for kulturtidsskriftene?

Kulturtidsskriftene har alltid vært preget av svak økonomi. I de senere årene har dessuten endringer i medielandskapet bidratt til å øke presset mot kulturtidsskriftenes egenart. Hvilke konsekvenser har dette for de mer dyptpløyende tekstsjangrene som karakteriserer kulturtidsskriftene, og – i neste omgang – for den offentlige debatten? Betyr dette at tidsåndens formidlere lider åndenød, eller er kulturtidskriftene fremdeles en livskraftig publiseringsform?

På oppdrag fra Norsk kulturråd har Paul Bjerke, Lars Julius Halvorsen, Bjarne Riiser Gundersen og Audhild Gregoriusdotter Rotevatn fra Høgskolen i Volda utredet kulturtidsskriftene i Norge. I den forbindelse inviteres det til boklansering og seminar for å belyse kulturtidsskriftenes betydning, tilstand og utfordringer. Hva er kulturtidsskriftenes egenart og funksjon i den offentlige samtalen? Hvordan forstår kulturtidsskriftenes seg selv, og hvordan kommuniserer de med sine lesere? Hvilke utfordringer står kulturtidsskriftene overfor i dag, og hvordan ser det norske tidsskriftfeltet ut fra et europeisk perspektiv?

Program og påmelding her:

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!