Ny podkast lansert 21. februar

KLARTEKST er en månedlig podkast fra Tekstallmenningen om tidsskrifter og publikasjoner fra uavhengige forlag.

Tidsskriftene er stedet hvor den offentlige samtalen skjer: hvor kunsten, litteraturen og kulturen får kritikk, hvor politikk, samfunn og verden diskuteres, fagfelt utvikles og hvor demokratiske verdier dyrkes. De uavhengige forlagene gir ut en rekke fantastiske bøker: det er bøker om kunst, bøker om helse, bøker om livet, døden og alt som er viktig og uviktig. Men hvordan står det egentlig til med den norske tidsskriftjungelen og småforlag-floraen i dag? Hva skriver tidsskriftene og forfatterne om, hva er redaktørene, skribentene og ikke minst leserne opptatt av?

EP. 1: TIDSSKRIFTENES ROLLER I 2024

Velkommen til Klartekst — en podkast fra Tekstallmenningen!

I denne episoden har Tekstallmenningen besøk av to gjester med inngående kjennskap til den norske tidsskriftjungelen: journalist og redaktør Hilde Sandvik og professor i nordisk litteratur, og tidligere redaktør, Eirik Vassenden.

Eirik Vassenden skrev i 2018: «De er små og trege, men de har også kraft til å prege» om tidsskriftene. I Klartekst sin første episode snakker vi om hvilke roller tidsskriftene spiller i dag, når stadig flere følger nyhetene og analysene fra internett og sosiale medier. Vi diskuterer hva tidsskrifter egentlig er for noe, hva kritikken og kritikernes oppgaver er, og vi undrer oss om tidsskriftkarakteren Mr. Spectator kanskje var verdens første influenser?

Første episode hører du her: https://open.spotify.com/show/0lzdwPdzrEU44tzNAiSaVA

Alle episoder vil bli lagt ut hos Tekstallmenningen etter hvert.