Samtiden er kåret til Årets tidsskrift 2021

Redaktør: Christian Kjelstrup
Grafiske designere: Maria Astrup og Kristin Bø

Juryens begrunnelse:

Årets vinner har vært viktig lesning i 130 år, men i stadig nye versjoner. Under dagens redaktør har Samtiden markert seg på en rekke vis. Tidsskriftet har blitt redigert med lekenhet og stor kreativitet. Temabaserte utgaver har satt dagsorden og skapt oppmerksomhet. Nye stemmer er funnet og dyrket med stort hell, både som bidragsytere i enkeltnummer og som faste spaltister. Samtidens design og redigering gjør det tilgjengelig og tydelig, samtidig som tidsskriftet er redigert med en fin bevissthet om de mange små virkemidler som kan forbedre et allerede fremragende tidsskrift. Samtiden er en klar og verdig vinner av årets tidsskrift 2021.

Juryen

Juryleder Geir Skomsøy, designfaglig rådgiver
Vidar Røeggen, deniorrådgiver i Universitets- og høgskolerådet
Andreas Wiese, rådgiver Litteraturhuset i Oslo
Ellen Krystad, tekstkonsulent i Gyldendal Norsk Forlag
Cecilia Ekstrøm, leder av HumSam-biblioteket ved Universitetet i Oslo

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.