Norsk Barneblad får prisen for design og layout

Redaktør: Nana Rise Lynum
Grafisk formgiver: Aina Griffin

Juryens begrunnelse:

Å formgi et tidsskrift som appellerer til barn i alderen 7 – 14 år er noe Norsk Barneblad mestrer til fulle. Å bla i dette oppleves som et visuelt tivoli som både kan engasjere den knapt lesekyndige og den viderekommende lesehesten. Her finnes en god og engasjerende blanding av illustrative faktaopplysninger, småstoff og tegneserier. Ingressene hjelper leseren inn i stoffet, typografien lar øynene gli behagelig over sidene og billeddramatiseringene vekker leselysten. På en forbilledlig måte viser Norsk Barneblad hvordan grafisk design kan løfte innholdet og engasjere til leselyst.

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.