Agora får pris for faglig formidling og evnen til å nå egen målgruppe

Red.: Lars Bugge, Oscar Dybedahl, Stein Sundstøl Eriksen, Janicke S. Kaasa, Kaja Schjerven Mollerin, Geir O. Rønning
Gjesteredaktører nr. 1–2, 2020: Minda Holm og Andreas H. Hvidsten

Juryens begrunnelse:

Dette er et tidsskrift med ambisjoner om og vilje til å knytte sammen vitenskapsfeltene kultur, litteratur, samfunn og politikk. Tidsskriftet våger å gå i dybden i stedet for i bredden, og i denne årgangen får vi to dybdedykk: Ett i begrepet «populisme» og ett i Michel Focault og nyliberalismen. Perspektivene er komplekst nyanserte og den store bredden av skribenter bidrar til forståelse og formidler tverrfaglighet til tidsskriftets målgruppe. Det er lett å la seg imponere av det grundige arbeidet som ligger bak denne årgangen på totalt 1230 sider. Agora gjør oss klokere i en tid der mye og mangt behandles på overflaten.

Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.