Agora får pris for faglig formidling og evnen til å nå egen målgruppe

Red.: Lars Bugge, Oscar Dybedahl, Stein Sundstøl Eriksen, Janicke S. Kaasa, Kaja Schjerven Mollerin, Geir O. Rønning
Gjesteredaktører nr. 1–2, 2020: Minda Holm og Andreas H. Hvidsten

Juryens begrunnelse:

Dette er et tidsskrift med ambisjoner om og vilje til å knytte sammen vitenskapsfeltene kultur, litteratur, samfunn og politikk. Tidsskriftet våger å gå i dybden i stedet for i bredden, og i denne årgangen får vi to dybdedykk: Ett i begrepet «populisme» og ett i Michel Focault og nyliberalismen. Perspektivene er komplekst nyanserte og den store bredden av skribenter bidrar til forståelse og formidler tverrfaglighet til tidsskriftets målgruppe. Det er lett å la seg imponere av det grundige arbeidet som ligger bak denne årgangen på totalt 1230 sider. Agora gjør oss klokere i en tid der mye og mangt behandles på overflaten.

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.