PM: Årets tidsskrift og Årets komet - Prisvinnerne er klare!

I forbindelse med Tidsskriftdagen 2012 som arrangeres lørdag 21. april på Litteraturhuset i Oslo, deler Norsk tidsskriftforening ut prisen til årets tidsskrift og årets komet.
Prisutdeling kl. 12.30 i Wergeland, Litteraturhuset i Oslo

Vinneren av Årets tidsskrift 2012 er: Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift. Redaktør: Therese Bjørneboe. Fra juryens begrunnelse: ”Årets prisvinner bringer med stor selvfølgelighet Norge inn som en naturlig del av Europa og europeisk teatertradisjon. En publikasjon som ikke bare formidler det internasjonale, men som er internasjonalt selv.”

Vinneren av Årets komet 2012 er: Fett. Redaktør: Charlotte Myrbråten Fra juryens begrunnelse: ”Årets komet 2012 har allerede eksistert i åtte år, men har det siste året tatt noen solide steg videre, både hva angår form og innhold. Tidsskriftet har beskjedent med ressurser, men mye pågangsmot.”

Juryen har bestått av: Lena Lindgren(samfunnsredaktør, Morgenbladet), Sverre Tusvik (sjefredaktør, Samlaget), Siri Lindstad (journalist og forfatter), Martin Lundell (designer, Yokoland), Jahn Thon (professor dr. art., Universitetet i Agder) og Kjell Lars Berge (professor i tekstvitenskap, UiO).

For mer informasjon, kontakt: Juryleder Lena Lindgren (23 00 63 08) Koordinator Renate Thorbjørnsen (452 67 424) Styreleder, Norsk tidsskriftforening Bente Riise (905 84 838)

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.