Utgivelser

Juleutgaven av Nordnorsk Magasin: Reiser i tid og landskap. Når noen har vært på ei reise, så har de noe å fortelle. Magasinets reise har så langt vart i 40 år. Vår redaksjon og frilansere har i løpet av disse årene vært i Island, Grønland og Russland, Finland og Sverige, på Færøyene og Orknøyene, for å nevne noe.

KULT, Vestfolds tidsskrift for kunst, kultur- og samfunsspørsmål reiser seg som en Fugl Fønix. Med nye krefter og i ny drakt vil tidsskriftet bidra til at viktige kultur- og samfunnsspørsmål blir belyst og diskutert.

Marxisme og brødbaking i ein kapitalistisk økonomi. Det ferskeste nummeret av Gnist vil være ekstra spennende for dem som er opptatt av marxistisk teori. Harald Minken har oversatt Bok 2 av Kapitalen og har en artikkel om hvilke nye perspektiv som kommer fram i den boka.

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

I det nye temanummeret av Form Akademisk  publiserer vi utvalgte fagfellevurderte artikler utviklet fra paper presentert på The 3rd International Conference for Design Education Researchers - DRS/CUMULUS learnxdesign conference holdt i Chicago  28. - 30. juni 2015.

Menneskerettar og Kristus, hytter og akseksualitet.

Syn og Segn har levert sakprosa i 123 år og fornyar seg stadig. I den nye utgåva er det temasider om hytter og fritid, samtale med Berit Vegheim som kjempar for rettane til funksjonshemma, tekstar om liberale demokrati, Catalonia og kunstgjødsel. Og mykje meir.

Høstutgaven av Nordnorsk Magasin – Ufisk og eventyr.  I høstens Nordnorsk Magasin kan du lese om ufiskens klassereise, fra foraktfull fremmedhet til å bli verdsatt matvare. Du kan få kunnskap om ville vokster som kan bli til bra mat. Så er magasinet på reisefot, til Norrland og Svalbard og nesten til Nordkapp, for ikke å snakke om Harstad og sommerens festspill.

Friskere eldre? I det nye nummret av Tidsskriftet kan du lese om HUNT-deltagere som er blitt friskere enn før. For å kunne planlegge helse- og omsorgstjenestene er det viktig å få kunnskap om hva man kan forvente av behov både for medisinsk oppfølging og for praktisk bistand.

Les bl.a. om  Atelier Peter Zumthor, som har laget et minnested i Sauda for å løfte frem gruvearbeidernes historie. Ved hjelp av ny teknologi og presist håndverk er de opprinnelige hulene i Lascaux i Frankrike rekonstruert,  Snøhetta har vært med på å utforme det nye besøkssenteret.

Les om homoerotisk kiosklitteratur, kvinnelige beat-poeter, slash fiction, ungdomsopprøret på 80-tallet, cruising i New York, humor brukt som virkemiddel i skeiv aktivisme, intervju med forfatter Per Knutsen og mye mer.

Mellom #1/2017 rommar tekstar om og omsette tekstar av kvinnelege forfattarar, essayistar og poetar som vi meiner fortener meir merksemd – gjerne i form av omsetting til norsk

Ungdomskjelda: Kan ei datastyrt fresemaskin revolusjonere hardingfela? Kva er likskapen mellom spelemannslære og psykoanalyse? Korleis høyrest dansk folkemusikk ut? Korleis lagar du eit folkemusikkshow med over hundre deltakarar?

Førerløse biler, bildegjenkjenning og automatisk oversettelse. De siste årene har fremskrittene innenfor kunstig intelligens vært større enn noen kunne forestille seg. Men kunstig intelligens er sulten på data, og vårt privatliv står på menyen.

I den nye utgåva er det temasider om sikkerheitspolitikk, samtale med den anonyme faktasjekkaren Doremus Schafer, tekstar om arktisk homokamp, fråhaldsrørsle og artsmangfald. Og mykje meir.

Hva er Nord-Norge? Er Nord-Norge en konstruksjon, et påfunn i festlig lag på en kafe i Kristiania en gang på attenhundretallet? Kanskje var det slik navnet Nord-Norge oppsto. Utvilsomt har finnmarkingen Julius Baumann i det amerikanske Nordlandslaget kjent et eierskap til ordet.

Når vi først har definert ”kultur” som et eget samfunnsfelt, adskilt fra alt mulig annet vi holder på med, er det bra det bygges kulturhus som kan sørge for en sammenheng mellom ”kulturaktivitetene” våre og livet omkring.

STEMMER nr. 1/2017 har ti siders forfatterskole, der vi blant annet intervjuer forfatteren Morten Harry Olsen om skrivehåndverket. Kristine Storli Henningsen, som er rektor ved Forfatterskolen.no, gir ti tips til nye forfattere.

Første nummer med nye redaktører er ute! Utgaven handler om det å lage noe nytt. Både prosessen bak, men også det store spørsmålet: Hvorfor lager man noe nytt i det hele tatt? sier Herman Breda Enkerud, som sammen med Christa Barlinn Korvald er nye redaktører for tidsskriftet Fanfare.

Det er ikke nok å spørre folk om hva de vil ha. For hvordan vet de egentlig det? Arkitektur N nr. 2-2017 presenterer blant annet det tverrfaglige arkitektkontoret Rodeo Arkitekter, hvor planleggere, arkitekter og samfunnsvitere samarbeider om å finne svar på hva folk egentlig trenger.

Nordnorsk Magasin er i gang med den førtiende årgangen. I trettini hele år har bladet kommet ut til lesere spredt langt ut over i verden. Alltid har vi fortalt om nord – men slett ikke alltid bare om det nordnorske!

Les bl.a. om: Digitalisering, stordata og kunstig intelligens. Store, komplekse datasett og kunstig intelligens kan gi ny innsikt om sykdom og helse. Helsetjenesten produserer store datamengder som kan utnyttes i forskning, men slik det er i dag, er disse dataene stengt.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.