Utgivelser

Uro i Tromsø: Høstens beslutning om å fjerne en rekke bachelorstudier førte til splittelse og fortvilelse blant studenter, ansatte og ledelse ved UiT Norges arktiske universitet. Kari Aga Myklebost, leder av programstyret for russiskstudier, forklarer hvordan det kunne gå så galt.

Syn og Segn fornyar seg stadig. I siste utgåve kan du lese meir om kjernefysikk og pengar, polonium-210 og kommunereform – og om ei av dei leiande feministane i Afghanistan, Shukria Barakzai.

Nummeret har tema SKAMLØS, med gjesteredaktører Nancy Herz, Amina Bile og Sofia N. Srour. Det siste året har en rekke unge kvinner med muslimsk bakgrunn tatt til orde i norske medier mot sosial kontroll, skam- og æreskultur. «Vi er de skamløse arabiske jentene, og vår tid begynner nå,» erklærte Nancy Herz i april i fjor.

Dette er første utgåve etter navnebyttet frå Rødt! til Gnist.Temabolken i dette nummeret handlar om Latin-Amerika. Gnist ønska å sjå på korleis det har gått der venstrerørslene fekk makt, tente håp og fortset å slåss mot reaksjonen.

MS: En mitokondriesykdom?
Både inflammasjon og nevrodegenerasjon ser ut til å ligge bak multippel sklerose. Les mer i den nyeste utgaven av Tidsskriftet.

Mellom det gamle og det nye ligger et stort spenn av muligheter, fra vedlikehold, reparasjon og restaurering til full transformasjon. Arkitektur N nr.1 presenterer blant annet kulturarenaen Sentralen, utstillingsserien Repair og restaureringen av den historiske hagen på Stend hovedgård.

I lederen for det nye nummeret av Form Akademisk (årgang 9, nummer 2), kan du lese om framtida for open access tidsskrift og vårt syn på rapportene som nylig er lagt fram om vitenskapelig publisering med open access.

Fordypningstema: Digitale selvhjelps- og behandlingsapper. Appene er bare en liten start på en trend som om noen år vil endre helsevesenet på en måte vi bare så vidt aner starten på: Digitale grensesnitt vil regulere den enkeltes forhold til helsevesenet.

Vi markerer hundreårsjubileet til den tysk-svenske dramatikeren Peter Weiss (1967-1982) i et intervju med hans datter Nadja Weiss, som er aktuell med en iscenesettelse av "Rannsakningen", Peter Weiss' dokumentariske stykke basert på Auschwitz-prosessene i Frankfurt i 1963-65.

R&S løfter og drøfter siste års fagutvikling og endring i rusfeltet. Har økt klinisk og biologisk forståelse av rusproblematikk, diagnosekultur og rus som bindestreksproblem til psykiske lidelser ført til de endringene vi kanskje ser konturene av? Og hva skjer med tverrfagligheten i TSB?

Tre og arkitektur. Treet har dype røtter i norsk kultur. Hvordan utvikles dagens trearkitektur? Hva prøver vi å få til, og hvor gode er vi på tre i Norge i dag? Arkitektur N gløtter på døra til et stort og evig aktuelt tema, med artikler og byggpresentasjoner.

Professor Pål Repstad har foretatt en undersøkelse som viser at det er «ingen indikasjoner på at det lokale organiserte kristenliv fulgte den overgangen fra generøsitet og empati til frykt og kontroll som preget media og politikere, og også ga seg utslag i folkeopinionen».

Temanummer om bunad og folkedrakt, stor samtale med forfattar Thorvald Steen, tekstar om Jesus og Finnmark, statsminister Solbergs tre nyårstalar og korleis det er å vere sensitiv. Og mykje meir!

Hovetema for høstens nummer er "lyd". Hvordan påvirkes det vi skriver av lyd? Kan det å lese gjøre oss bedre til å lytte?

Les bl.a.om Ingrid Olavas spillefilmdebut,  Kings Bay-ulykken som politisk thriller,det mørke og destruktive som tiltrekker Ellen Dorrit Petersen, en hyllest til musikalen og en mengde annet spennende filmstoff.

Antall pasienter innlagt etter brannskade har vært konstant i flere år. Les mer i nyeste utgave av Tidsskriftet.

Jubileumsnummer for STEMMER - 10 år. Lyrikk, tekster. intervjuer, dikt, bokomtaler og ikke minst vinnertekster fra tekstkonkurransen Uro

Allsidig innhold, bl.a. Rødt!-samtalen om Det europeiske venstre, Kampen om «marxismen», Delingsøkonomien og den nye hverdagen, Økende misbruk av «arbeidstrening» i butikker, debatt og bokanmeldelser

Numer 110 tar temperaturen på Tegnebiennalen, der Nina Engelsen og Kjetil Skøien ser tilbake på 14 års historie.

I Nordnorsk Magasins ”julehefte” presenterer vi stoff om flere av våre kjernetema. Under vignetten ”Lokal utvikling” besøker vi saltsyderiet på Indre-Kvarøy i Nordland, og i vårt litterære hjørne intervjuer vi forfatteren av siste bind av Bodø bys historie.

Les bl.a. om: Digitalisering, stordata og kunstig intelligens. Store, komplekse datasett og kunstig intelligens kan gi ny innsikt om sykdom og helse. Helsetjenesten produserer store datamengder som kan utnyttes i forskning, men slik det er i dag, er disse dataene stengt.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.