FSK - Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter

FSK, Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter, organiserar ungefär hundratrettio av landets kulturtidskrifter. De når en bra bit över hundratusen läsare.

FSK:s styrelse formulerade 2010 följande definition av vad en kulturtidskrift är (som svar på den förändring som föreslogs av den då aktuella kulturutredningen):

Kulturtidskrift är en publikation som ger presentation, bevakning och fördjupning inom de skilda konstarternas områden samt/eller behandlar politiska, sociala eller ekonomiska samhällsfrågor. Viktiga funktioner hos kulturtidskrifter är att ge utrymme för analys, idédebatt och filosofiska samtal. En kulturtidskrift är periodiskt utgiven och kan publiceras i tryckt form eller digitalt.

Kulturrådets skrivning för vem som kan få kulturtidskriftsstöd lyder:
Tidskrifter som vänder sig till en allmän publik med kulturdebatt i vid mening. Kulturtidskrifter som får stöd kan också vara tidskrifter som huvudsakligen ger utrymme för analys och presentation inom kultur och konstarter.

En kulturtidskrift kan beröra de flesta intressen och samhällsfrågor. FSK:s medlemmar ger ut tidskrifter om barnböcker, olika lokala regioner, litteratur, konst, samhällsfrågor, främmande delar av världen, ja listan kan göras hur lång som helst. Det är kanske en överdrift att säga att varje intresse finns representerat med en tidskrift, men det är inte långt från sanningen. Tidskrifterna delar sina specifika erfarenheter och utgör en kunskapsbank som saknar motstycke.

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.