2-dagers kurs i filmkritikk i Bergen 18. og 25. oktober

Hvorfor anmelder vi film? Og hvordan gjør vi det? Vi ser på hvem vi kommuniserer med og hvordan vi gjør det.

Gjennom et kurs bestående av to samlinger ser vi på kritikerens rolle, på ulike sjangere innen filmkritikken og hvordan vi best sikrer at anmeldelsen blir lest og dessuten kan inngå som relevant innspill i diskusjonen om den enkelte film.

18. oktober kl. 14.00 – 19.00
Hva er filmkritikk?
Hva er filmkritikk, og hva er det ikke? Hvem kommuniserer man med, og hvordan gjør man det? Kritikerens rolle i en mediehverdag i endring, og finnes det mulige problematiske aspekter ved filmkritikk? Vi forbereder oss på å skrive en anmeldelse. Hvordan gjøre teksten levende og gi den gjennomslagskraft. Form, virkemidler, lesbarhet og sjanger.

25. oktober kl. 14.00 – 19.00
Kritikk og ansvar. Oppsummering og diskusjon
Vi snakker om kritikerens personlige stemme og ansvaret som følger med det å være kritiker. Hvordan forvalter vi rollen? Og hva vil vi med den?

Faglig ansvarlig/lærere:
Øyvor Dalan Vik, mangeårig filmkritiker og kommentator i Dagens Næringsliv, har det faglige ansvaret, og foreleser på alle samlingene.
Håkon Tveit, universitetslektor ved UiB, filmkritiker i Dag og Tid og ansvarlig for blant annet skoleprogrammet under Bergen Internasjonale Filmfestival siden 2006

Påmelding her
Påmelding før: 10. oktober

Pris: kr 1500 for 2 kursdager inkl. kaffe/te
Sted: Litteraturhuset i Bergen

Arr: Norsk tidsskriftforening i samarbeid med Filmkritikerlaget, støttet av Kulturrådet, Fritt Ord, Fagpressen og Pressens faglitterære fond.

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.