Kurs i filmkritikk - Trondheim UTSETTES TIL CA. SEPTEMBER

Hvorfor anmelder vi film? Og hvordan gjør vi det? Vi ser på hvem vi kommuniserer med og hvordan vi gjør det. Gjennom et kurs bestående av tre samlinger ser vi på kritikerens rolle, på ulike sjangere innen filmkritikken og hvordan vi best sikrer at anmeldelsen blir lest og dessuten kan inngå som relevant innspill i diskusjonen om den enkelte film.

Kursprogram

1. samling: 18. mai kl. 15.00 – 19.00.
Hva er filmkritikk?

Hva er filmkritikk, og hva er det ikke? Hvem kommuniserer man med, og hvordan? Kritikerens rolle i en mediehverdag i endring, og finnes det mulige problematiske aspekter ved filmkritikk?

2.samling: 31. mai kl. 15.00 – 19.00.
Å skrive en anmeldelse

Hvordan gjøre teksten levende og gi den gjennomslagskraft. Form, virkemidler, lesbarhet. Vi skriver en anmeldelse og ser på elementene. Tilbakemeldinger på egne/alles tekster.

3. samling: 7. juni kl. 15.00 – 19.00.
Kritikk og ansvar

Vi snakker om kritikerens personlige stemme og ansvaret som følger med det å være kritiker. Hvordan forvalter vi rollen? Og hva vil vi med den? Oppsummering og diskusjon.

Faglig ansvarlig/lærere:

Øyvor Dalan Vik, mangeårig filmkritiker og kommentator i Dagens Næringsliv, har det faglige ansvaret, og foreleser på alle samlingene.

Anne Gjelsvik, professor i filmvitenskap ved NTNU, har bl.a. gitt ut boken Mørkets øyne – Filmkritikk, vurdering og analyse (2002) og har holdt flere kurs i filmkritikk.

Påmelding her
Påmelding før: 13. mai

Pris: kr 1500 for tre kursdager inkl. kaffe/te
Sted: Trondheim, Trondhjems Kunstforening
Bispegata 9 A - tkf.no

Arr: Norsk tidsskriftforening i samarbeid med Filmkritikerlaget, støttet av Kulturrådet, Fritt Ord, Fagpressen og Pressens faglitterære fond.