15.00 MELK arrangerer paneldebatt: Ytringsmot, motgang og mangfold - skeive tidsskrifter og fanziner i Skandinavia

Tidsskriftene, medlemsbladene, magasinene og fanzinene er en viktig del av den skeive kulturarven. Panelet diskuterer betydningen og utstrekningen av skeive norske tidsskrifter og svenske fanziner, som både voktere og formidlere av skeiv kultur og politikk. Hva er skeive trykksakers rolle i dag? Og har skeive trykkede medier en særstilling i en stadig mer digitalisert hverdag?

Publisert

Panelet består av:
Hannah Gillow-Kloster er fungerende faglig leder på Skeivt arkiv, og har bakgrunn fra litteraturstudier og digitial humanities. Hun har hatt særlig fokus på fremstilling av skeive både i litteratur og i koding, og har en spesiell forkjærlighet for Virginia Woolf. Hun har jobbet på Skeivt arkiv siden 2014, blant annet med digitalisering av norske skeive tidsskrifter.

Frej Haar är en dansk-svensk spoken word-poet född i Köpenhamn, baserad i Göteborg. Hen vann svenska mästerskapet i poetry slam 2017, och vann sedan det europeiska mästerskapet. Frej skriver bland annat om transperspektiv, lesbiskhet och (kultur)arv. Genom åren har hen gett ut ett antal fanzines. Hens pågående projekt är ett sötsliskigt, lesbiskt kärleksdiktszine.

Olav André Manum er journalist og forfatter. Han var medlem av Løvetannredaksjonen i en årrekke på 1980-tallet og har jobbet mye med kultur, hiv, homospørsmål og Afrika.

Ordstyrer: Siri Lindstad er frilansjournalist og fagbokforfatter. Hun har skrevet Å fylle L-ordet med mening, en debattbok om lesbisk identitet, og jobbet mye med temaer knyttet til kjønn og seksualitet.