Game of Screens. Cinefili vs. Telefili

Filmseminar 2014 - Filmens hus, 4. og 5. oktober.Hva er best, tv eller kino?Filmklubbforbundet i samarbeid med Z filmtidsskrift, IMK ved UiO og Norsk filmkritikerlag

Har tv-seriene tatt over for den tradisjonelle filmen? Har de cinefile blitt telefile? De nye tv-seriene puster filmmediet i nakken. På filmseminaret ser vi på forholdet mellom tv-serier og kinofilm - og ser på de fortellingene som fortsatt krever et stort lerret.

Filmvisninger, foredrag og kåserier. Enkel lunsj begge dagene. Pris 400 kr (350 kroner for filmklubb- og cinematekmedlemmer)

Fra innholdet:

Marijke de Valck: Cinephilia in a Globalized World | Kim Akass om morsrollen i Game of Thrones | Anne Jerslev: David Lynch sin digitale verden | Gry Rustad: Cinefili vs. telefili - de nye tv-connaisseurene | Jon Inge Faldalen om Roy Andersson | Helene Eggen om Tsai Ming-Liang | Aksel Kielland: Film vs TV?

Filmer:

Zombie – The Resurrection of Tim Zom (Billy Pols, 2014) | Hullet  (Tsai Ming-Liang, 1998) | Sanger fra andre etasje (Roy Andersson, 2000)

Innlederne:

MARIJKE DE VALCK: Associate Professor ved Universitetet i Amsterdam, og har blant annet skrevet og bidratt til bøkene Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia (2009) og Cinephilia: Movies, Love and Memory (red, 2014)

KIM AKASS: Foreleser om film og TV ved University of Hertfordshire i England. Sammen med Janet McCabe har Akass har gitt ut en rekke bøker om de nye kvalitets-tv-seriene, blant annet om kvinneroller på film og i HBO-serier og fremstillinger av morsroller i populærkultur.

GRY RUSTAD: Leverte i vår sin doktoravhandling om telefili, med vekt på seriene Mad Men, The Wire, Luck og Treme.

ANNE JERSLEV: Professor ved Københavns Universitet med David Lynch som et av sine spesial- og favorittemner, som hun også har skrevet bøker og artikler om. Aktuell i år med boka Impure Cinema. Intermedial and Intercultural Approaches to Film.

JON INGE FALDALEN: Universitetslektor ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO, som skrev sin mastergrad om Roy Andersson.

AKSEL KIELLAND: Medieviter og filmkritiker i Bergens Tidende. Skriver for blant annet Klassekampen, Morgenbladet, Natt & Dag og Z filmtidsskrift

HELENE EGGEN: Medieviter og videojournalist. Skrev masteroppgave om Tsai Ming-Liang.

Praktisk informasjon

Sted: Tancred i Filmens hus, Dronningens gate 16

Helgen 4. – 5. oktober 2014 |

Lørdag 10.00 - 19.00 og søndag kl. 10.00 – 17.00,

Seminaret er åpent for alle.

Deltageravgift (inkl. lunsj) 400 kroner (For filmklubb- og cinematekmedlemmer er prisen 350 kroner).

e-post: atlei@filmklubb.no

Filmklubbforbundet (NFK), Dronningens gt. 16, 0152 Oslo, telefon 22474683

web: www.filmklubb.no

Seminaravgiften betales til NFKs kontonummer 5001.05.95840,(etter påmelding og mottatt bekreftelse på denne) og merkes med "Game of Screens" samt deltagerens navn og fødselsdato. Påmeldingen er bindende.

Arr.: Filmklubbforbundet (NFK) i samarbeid med, Z filmtidsskrift, Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og Norsk filmkritikerlag.

Seminaret er støttet av Film & Kino