Z nr. 3 2013

Tema: Norsk kort og dokumentarfilm. Professor Gunnar Iversen belyser trender i årets norske dokumentarfilmer. Her skriver han også om dokumentarfilmen The Act of Killing, som har vakt stor oppmerksomhet verden over.

«Dokumentarfilmen kan være en viktig retningsgiver og bidra til å skape betydningsfulle virkelighetsbilder som til og med endrer verden» skriver professor Gunnar Iversen, som i nytt Z belyser trender i årets norske dokumentarfilmer. Her skriver han også om dokumentarfilmen The Act of Killing, som har vakt stor oppmerksomhet verden over.

Vi anmelder dessuten alle de norske kortfilmene fra årets kortfilmfestival i Grimstad, og skriver om årets norske musikkvideoer.

Fra innholdet:

Jan Erik Jolst: Fri norsk kunstnerisk kortfilm 50 år!

Gunnar Iversen: Fortellinger fra virkeligheten - norsk dokumentarfilm anno 2013

Anniken K.E. Kjeserud: Men musikkvideoen var ikke død – årets norske musikkvideoer

Anmeldt: Norsk kortfilm

Irene Torp Halvorsen: Frie radikaler: Len Lye på kortfilmfestivalen

For mer info, se:  http://znett.com/2013/09/z-nr-3-2013-norsk-kort/

Ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, mobil: 48091001

Z filmtidsskrift

Filmens hus | Dronningens gt. 16 | 0152 Oslo

www.znett.com

Filosofisk supplement er et studentdrevet tidsskrift for filosofi. Denne utgaven er dedisert til Immanuel Kant og hans filosofi. Tekstene er skrevet av både nåværende og tidligere studenter, samt akademikere fra inn og utland.