Z nr. 3 2013

Tema: Norsk kort og dokumentarfilm. Professor Gunnar Iversen belyser trender i årets norske dokumentarfilmer. Her skriver han også om dokumentarfilmen The Act of Killing, som har vakt stor oppmerksomhet verden over.

«Dokumentarfilmen kan være en viktig retningsgiver og bidra til å skape betydningsfulle virkelighetsbilder som til og med endrer verden» skriver professor Gunnar Iversen, som i nytt Z belyser trender i årets norske dokumentarfilmer. Her skriver han også om dokumentarfilmen The Act of Killing, som har vakt stor oppmerksomhet verden over.

Vi anmelder dessuten alle de norske kortfilmene fra årets kortfilmfestival i Grimstad, og skriver om årets norske musikkvideoer.

Fra innholdet:

Jan Erik Jolst: Fri norsk kunstnerisk kortfilm 50 år!

Gunnar Iversen: Fortellinger fra virkeligheten - norsk dokumentarfilm anno 2013

Anniken K.E. Kjeserud: Men musikkvideoen var ikke død – årets norske musikkvideoer

Anmeldt: Norsk kortfilm

Irene Torp Halvorsen: Frie radikaler: Len Lye på kortfilmfestivalen

For mer info, se:  http://znett.com/2013/09/z-nr-3-2013-norsk-kort/

Ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, mobil: 48091001

Z filmtidsskrift

Filmens hus | Dronningens gt. 16 | 0152 Oslo

www.znett.com

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.