Z nr. 2-19

Temanummer om filmmusikk. Nærmere bestemt: Om noen av de betydningsfulle samarbeidene mellom regissører og komponister. Temaredaktør Thor Joachim Hagas mål med utgaven har vært å skape mer bevissthet rundt filmmusikk som kunstform, og framheve musikkens betydning for filmopplevelsen.

Innhold:

Nanette Nielsen: Alfred Hitchcock og Bernard Herrmann: To spenningsmestere

Peter Larsen: Å se og høre landskaper: Ry Cooder møter Wim Wenders

Tore Helseth: «En øredøvende pause» - om komponist/regissør-samarbeidet mellom Gunnar Sønstevold og Arne Skouen

Thor Joachim Haga: John Williams og Robert Altman: En liten klype modernisme

Thor Joachim Haga: 15 undervurderte par

Z-enquete: Filmkomponistenes favorittpar

Z-enquete: Filmkritikernes favorittpar

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.