Z nr. 2-19

Temanummer om filmmusikk. Nærmere bestemt: Om noen av de betydningsfulle samarbeidene mellom regissører og komponister. Temaredaktør Thor Joachim Hagas mål med utgaven har vært å skape mer bevissthet rundt filmmusikk som kunstform, og framheve musikkens betydning for filmopplevelsen.

Innhold:

Nanette Nielsen: Alfred Hitchcock og Bernard Herrmann: To spenningsmestere

Peter Larsen: Å se og høre landskaper: Ry Cooder møter Wim Wenders

Tore Helseth: «En øredøvende pause» - om komponist/regissør-samarbeidet mellom Gunnar Sønstevold og Arne Skouen

Thor Joachim Haga: John Williams og Robert Altman: En liten klype modernisme

Thor Joachim Haga: 15 undervurderte par

Z-enquete: Filmkomponistenes favorittpar

Z-enquete: Filmkritikernes favorittpar

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!