Z filmtidsskrift 3/2020

Film er en empatimaskin – Z om norsk kortfilm. Z filmtidsskrift fronter kortfilmen som et eget kunstnerisk format. I det nye nummeret av Z tar vi pulsen på kortfilmen under de tilstandene vi lever i, og retter også blikket bakover i tid til en av de store eksperimentfilmskaperne.

Fra innholdet:

Norsk kortfilm anmeldt – film for film. Vi anmelder alle de norske kortfilmene som var med i konkurranseprogrammet under Kortfilmfestivalen, som i år ble arrangert digitalt. For mange av filmene er dette den eneste anmeldelsen de får.

Nattens virkelige øye – Maya Deren. Maya Derens Meshes of the Afternoon regnes som en av de mest innflytelsesrike kortfilmene i amerikansk eksperimentalfilm. Gunnar Iversen gi en introduksjon til Derens magiske kortfilmunivers.

Kortfilmskapere om norsk film.  Enquete med regissørene Rikke Gregersen, Bendik Kaltenborn, Johanna Pykkö og Pjotr Sapegin. Amanda-vinnende Johanna Pykkö (The Manila Lover) framhever filmene som tar del i en sosiopolitisk samtale, men etterlyser en filmkunst der «filmen inneholder mange flere lag enn kun agendaen».

«Akkurat det vi trengte: Mer bling og mer musikk.» Atle Hunnes Isaksen om årets musikkvideoer.

Film er en empatimaskin. Cato Fossum om den svenske filmskaperen Amanda Kernell.

Se mer her

For anmeldereks, kontakt Atle Hunnes Isaksen, atle@filmklubb.no

Ansvarlig redaktør: Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, 48091001

www.znett.com

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.