Z filmtidsskrift 3/2020

Film er en empatimaskin – Z om norsk kortfilm. Z filmtidsskrift fronter kortfilmen som et eget kunstnerisk format. I det nye nummeret av Z tar vi pulsen på kortfilmen under de tilstandene vi lever i, og retter også blikket bakover i tid til en av de store eksperimentfilmskaperne.

Fra innholdet:

Norsk kortfilm anmeldt – film for film. Vi anmelder alle de norske kortfilmene som var med i konkurranseprogrammet under Kortfilmfestivalen, som i år ble arrangert digitalt. For mange av filmene er dette den eneste anmeldelsen de får.

Nattens virkelige øye – Maya Deren. Maya Derens Meshes of the Afternoon regnes som en av de mest innflytelsesrike kortfilmene i amerikansk eksperimentalfilm. Gunnar Iversen gi en introduksjon til Derens magiske kortfilmunivers.

Kortfilmskapere om norsk film.  Enquete med regissørene Rikke Gregersen, Bendik Kaltenborn, Johanna Pykkö og Pjotr Sapegin. Amanda-vinnende Johanna Pykkö (The Manila Lover) framhever filmene som tar del i en sosiopolitisk samtale, men etterlyser en filmkunst der «filmen inneholder mange flere lag enn kun agendaen».

«Akkurat det vi trengte: Mer bling og mer musikk.» Atle Hunnes Isaksen om årets musikkvideoer.

Film er en empatimaskin. Cato Fossum om den svenske filmskaperen Amanda Kernell.

Se mer her

For anmeldereks, kontakt Atle Hunnes Isaksen, atle@filmklubb.no

Ansvarlig redaktør: Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, 48091001

www.znett.com

I 1870 fantes det omtrent 100 000 griser i Norge. I dag slakter vi 1,7 millioner griser hvert år. Nå hører vi om et voksende ubehag knyttet til denne produksjonen – selv næringen snakker om «stor etterspørselsrisiko». Og dyrevernere at dersom forbrukere visste mer om hvordan grisen blir mat, så ville maten smakt annerledes.