Z filmtidsskrift 2/2013

Temanummer: Seksualiteter. Filmen har kanskje mer enn noen annen kunstart blitt brukt på forskjellige måter for å framstille og regulere seksualitet.  Zs nye temanummer ønsker å utvide synet på forholdet mellom film og seksualitet.

OM KYSS OG UTELATELSER – DEN AMERIKANSKE FILMENS LANGE UNGDOMSTID | FREMSTILLINGEN AV SEKSUALITET I NORSK SPILLEFILM | JANNICKE SYSTAD JACOBSEN:  OM  FORBILDER OG KLUBBEN I MITT LIV | HIGH SCHOOL-FILMENS PERVERSE GLEDER | SVENSK SEKSUALOPPLYSNINGSFILM PÅ KINO |

Kunsten har alltid vært opptatt av seksualitet. Filmen har kanskje mer enn noen annen kunstart blitt brukt på forskjellige måter for å framstille og regulere seksualitet.  Zs nye temanummer om «Seksualiteter» ønsker å utvide synet på forholdet mellom film og seksualitet.

FRA INNHOLDET:

LINDA WILLIAMS:Om kyss og utelatelser – den amerikanske filmens lange ungdomstid.

Linda Williams er en av verdens mest anerkjente filmforskere, med framstilling av seksualiteter i film som sitt spesialområde. I denne teksten ser hun hvordan kyss ble framstilt i Hollywood under Hollywoods strikse selvsensur-periode mellom 1934 og 1966.

GUNNAR IVERSEN: Antydningens kunst – fremstillinger av seksualitet i norsk spillefilms historie

LAURA HORAK: Tina, Bettina og High School-filmens perverse gleder

ELISABETH BJÖRKLUND om svensk seksualopplysningsfilm på kino på 1960- og 1970-tallet

BRIT SVOEN om seksualundervisning i norsk skolefilm.

Zs to artikler om seksualundervisningsfilm diskuterer blant annet hvordan filmmediet har blitt brukt til å definere «riktig» og «sunn» sex.

JANNICKE SYSTAD JACOBSEN: Om forbilder og klubben i mitt hjerte. Systad Jacobsen ble etter suksessen med Få meg på for faen nærmest omreisende i ung kvinnelig sex. Her reflekterer hun over egen ambivalens i forhold til dette.

JØRGEN VON SERENFELDT: Om å knulle og lage film – intervju med Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen

www.znett.com

Temaredaktører for dette nummeret: Laura Horak og Gunnar Iversen

Laura Horak er postdoktor i filmvitenskap ved Stockholms Universitet, og Gunnar Iversen er professor i filmvitenskap ved NTNU i Trondheim.

Ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, mobil: 48091001

Z filmtidsskrift

Filmens hus | Dronningens gt. 16 | 0152 Oslo

www.znett.com

Z filmtidsskrift – Norges mest seriøse filmtidsskrift

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.