Z filmtidsskrift 1/2013

Tema: Norske skuespillere. Det nye nummeret av Z forsøker å etablere en tradisjon for å skrive noe fornuftig om en yrkesgruppe som stort sett kun kommer til orde i hjemme-hos-reportasjer.

Z FILMTIDSSKRIFT NR. 1 2013: NORSKE SKUESPILLERE

AUD SCHØNEMANN | BJØRN FLOBERG | ANNE MARIT JACOBSEN | ROLV WESENLUND | ANDERS DANIELSEN LIE | ANDERS BAASMO CHRISTIANSEN | SONJA HENIE | ODD-MAGNUS WILLIAMSON

Et av tegnene på at den norske filmkulturen er i en sørgelig forfatning er at det nesten aldri skrives gode, analytiske tekster om norske skuespillere. Det nye nummeret av Z forsøker å etablere en tradisjon for å skrive noe fornuftig om en yrkesgruppe som stort sett kun kommer til orde i hjemme-hos-reportasjer.

FRA INNHOLDET:

Aidan Koch: Sonja Henie-tegneserie

Aksel Kielland: Aud Schønemann: Med ansiktet som lerret og publikum som projeksjonist

Victoria Fossum Kielland: Det er ingen som kommer til å savne meg - Om Rolv Wesenlund som Marve Fleksnes

Gaute Brochmann om Bjørn Floberg

Dag Johan Haugerud – intervju med Anne Marit Jacobsen

Marte Stapnes: En djevel på detaljer - Anders Baasmo Christiansen

Lasse Winther Jensen om Anders Danielsen Lie

Odd-Magnus Williamson: Alle kan gjøre det!

Temaredaktør for dette nummeret: Aksel Kielland, finesse.panache@gmail.com mobil: 47859449
Ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, mobil: 48091001

Z filmtidsskrift
Filmens hus | Dronningens gt. 16 | 0152 Oslo
www.znett.com
Z filmtidsskrift – Norges mest seriøse filmtidsskrift

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.